
 1 

Neutral Citation no. [2008] NIQB 41 Ref:      KER7143 

   

Judgment: approved by the Court for handing down Delivered: 16.4.08  

(subject to editorial corrections)   

 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE IN NORTHERN IRELAND 

 
QUEEN’S BENCH DIVISION (JUDICIAL REVIEW) 

 
__________  

 
 
IN THE MATTER OF AN APPLICATION BY HER MAJESTY’S ATTORNEY 

GENERAL FOR NORTHERN IRELAND 
 

__________  
 
 

Before Kerr LCJ, Campbell LJ and Coghlin J 
 
 

__________  
 

 
KERR LCJ 
 
Introduction 
 
[1] This is an application by the Attorney General for the committal of James 
McDowell, the editor of the newspaper, the Sunday World, for contempt of court 
and for the imposition of fines on both the editor and the newspaper’s 
publishers, Sunday Newspapers Ltd, for that contempt.  Both respondents to the 
application admit that they have been in contempt of court. 
 
Background 
 
[2] Between 6 November 2005 and 15 July 2007 a series of articles was published 
in the newspaper which expressly or impliedly referred to the activities of one or 
other or both of two defendants in Crown Court proceedings.  They were 
Laurence Kincaid and William Anderson.  They had been returned for jury trial 
at Belfast Crown Court on counts of intimidation, criminal damage and 
malicious wounding.  On 15 December 2006 they were arraigned.  Anderson 
pleaded not guilty to the charge of intimidation but guilty to the offences of 



 2 

criminal damage and malicious wounding.  Kincaid pleaded not guilty to all 
three charges.  The trial was fixed for 22 January 2007.  That trial date was 
vacated when counsel for the defendants indicated that they intended to apply 
for a stay of proceedings because of articles that had appeared about their clients 
in the Sunday World.  On 2 February 2007 Judge Grant imposed reporting 
restrictions in relation to the trial of the defendants.  On 16 February 2007 a ‘no 
publicity’ order was made by the Crown Court forbidding publication of any 
details relating to the case.   
 
[3] On 2 February Patricia Quinn, the marketing communications officer of the 
Northern Ireland Court Service (and then the deputy press officer), informed 
newspapers and other media outlets of this restriction.  She has stated that she 
tried to contact Mr McDowell by telephone but was told that he was unavailable. 
She then told the woman who had answered her telephone call about the 
reporting restriction and emphasised that this should be communicated to the 
editor.  Ms Quinn told the woman that if Mr McDowell needed to speak to her, 
he could telephone her and gave her mobile telephone number.   
 
[4] The newspaper claims that this message was not relayed to Mr McDowell or, 
apparently, to anyone in authority.  We are satisfied that Ms Quinn did indeed 
make the telephone call.  The level of detail of her account admits of no other 
conclusion.  We find it remarkable that the message was not passed on and can 
only conclude that this represents an extraordinary lapse in organisation on the 
part of the newspaper.  Sadly, as further events vividly illustrate, this was by no 
means the only deficiency in the way that business was conducted at this 
newspaper.  For an organ that claims to have been engaged in a high minded 
campaign against malign influences in our community, it operated in an 
astonishingly slipshod way.  One is driven to the conclusion that the focus of the 
newspaper was on highly sensationalist reportage, couched in lurid and 
melodramatic language, rather than, as it should have been, on the checking of 
elementary facts. 
 
[5] The order imposing restrictions on reporting was renewed on 14 March 2007 
by Judge Marrinan who was then assigned as trial judge.  On 9 March the 
defendants had applied to the judge for a stay of proceedings claiming that a fair 
trial was not possible owing to the publication, over a prolonged period, of 
articles about them in the newspaper.  In his written ruling given on 26 March 
2007 the judge dismissed the applications but, having reviewed the articles 
which had appeared in the newspaper up to that date, concluded that they 
created a risk of prejudice to the trial.  On the question of the newspaper’s 
circulation the judge concluded that there was significant household penetration 
of large parts of Belfast.  Kincaid’s alleged illegal activities, as reported in the 
newspaper, were said to have been committed in the Belfast/South Antrim area. 



 3 

To meet the risk that he had identified, the judge ordered that a number of steps 
be taken, including that the proceedings be adjourned to September 2007 to a 
venue other than Belfast Crown Court.  The trial date was fixed for 10 September 
and it was ordered that it take place in Coleraine.  In the course of his ruling the 
judge said: - 
  

“I have reviewed the various articles, particularly 
concerning the defendant Kincaid in 2006 and 
continuing into 2007. I am of the opinion that there is 
a risk of prejudice although the only source for these 
potentially prejudiced stories is one newspaper.” 
 

He expressed the hope that with two Crown Court orders in place involving 
reporting restrictions (in fact, by then, there were three) and the anticipated 
intervention of the Attorney General (in relation to possible contempt 
proceedings), this cooling off period would be an effective remedy. 
 
[6] The judge’s ruling also recorded his view that ‘it [was to] be anticipated that 
during this period no further prejudicial publicity would occur.’  This remark 
was prompted by the judge having seen a further relevant article in the 
newspaper on 11 March 2007.  That this article should have appeared within two 
days of the application to stay the proceedings is both astounding and utterly 
reprehensible.  This newspaper, which asserts that it is engaged in a fearless and 
altruistic crusade against drug dealers, was not even aware that it was the subject 
of the application to stay proceedings.  One would have thought that, if they had 
a genuine concern about the activities of such as Kincaid and Anderson, the 
reporters involved in this much vaunted campaign might at least have kept 
abreast of the criminal proceedings against them.  Had they done so, they would 
have been aware that, so far from advancing their avowed purpose, their 
reporting was placing in peril the successful prosecution of Kincaid and 
Anderson.   
 
[7] On 14 March 2007 Kevin McGinty, a member of the Attorney General’s 
chambers, wrote to Mr McDowell to inform him that the Attorney was 
considering whether to commence proceedings against him for contempt.  He 
pointed out that, despite the order of 2 February, the Sunday World had 
mentioned Kincaid in articles that appeared in the editions of 18 February and 11 
March.  This elicited a reply on 16 March from Messrs Fanning and Kelly, 
solicitors, on behalf of the Sunday World, in which it was stated that the 
newspaper was unaware of the court order made on 2 February. 
 
[8] On 6 July 2007 Mr McGinty wrote to the newspaper’s solicitors.  This letter set 
out in commendable detail a synopsis of ten articles appearing in the Sunday 



 4 

World between 21 May 2006 and 11 March 2007 in which reference was made to 
the alleged criminal activities of Kincaid and Anderson.  Mr McGinty invited the 
newspaper’s solicitors to comment on whether there was any good reason that 
the Attorney General should not issue proceedings against the Sunday World 
and its editor for contempt.  A holding reply to this letter was sent on 19 July 
2007.   
 
[9] Notwithstanding Mr McGinty’s letters of 14 March and 6 July, a further 
article appeared in the Sunday World on 15 July in which Kincaid was described 
as a leader of the Loyalist Volunteer Force, an illegal paramilitary organisation.  
This article was written by Richard Sullivan, a journalist on the newspaper.  He 
has said that the article was a ‘filler’ and was not intended as a substantive piece.  
Remarkably, although he appears to have been aware of the letter of 14 March 
2007 from Mr McGinty, he claimed not to have read it and this prompted the 
extraordinary statement that the letter was not “at the forefront of” his mind.  
This statement is all the more astonishing since Mr Sullivan had been sent an 
email personally by Patricia Quinn on 14 March 2007 at 12.39pm informing him 
that there should be no further reporting about the trial of Kincaid or Anderson 
“or on any matter which could prejudice their trial”.    
 
[10] The trial did not take place in Coleraine on 10 September as scheduled.  
Ultimately, it was held at Omagh Crown Court in January 2008.  Kincaid pleaded 
guilty to the offence of criminal damage and was found not guilty by direction 
on the charges of intimidation and malicious wounding.  Anderson, who had 
previously pleaded guilty to the offences of criminal damage and malicious 
wounding, was found not guilty by direction on the charge of intimidation.  In 
February Kincaid was sentenced to a term of imprisonment of nine months.  This 
sentence was suspended for a period of twelve months.  A sentence of two years’ 
imprisonment was imposed on Anderson.  
  
[11] From the correspondence that passed between Mr McGinty and the 
newspaper’s solicitors, the affidavits filed by the respondents and the 
submissions made on their behalf by Brian Fee QC it appears that the case which 
the newspaper and the editor make is that the articles were published because it 
was “firmly believed” by the journalists and the editorial team that the 
prosecutions against Kincaid and Anderson were for scheduled offences which 
would not be heard before a jury.  It is stated further that, had the newspaper 
known that these prosecutions were not for scheduled offences and would be 
proceeding before a jury, the material would not have been published.  It has 
been accepted, however, that no check was made that this was indeed the 
position.  It is also accepted that this could easily have been ascertained.  It is 
further undeniable that if the newspaper had troubled to attend any of the 
various court hearings referred to above or to find out what had happened at 



 5 

those hearings (either of which it could readily have done) it would have known 
of the restriction on reporting.  That restriction, of course, arose not only because 
of the orders that had been made but also because of the obvious potential of the 
articles to prejudice the fair trial of the defendants. 
 
[12] It is now claimed that the newspaper has “overhauled and reviewed its 
procedures of detecting and avoiding prejudice to criminal proceedings”.  
Moreover, the editor has offered the newspaper’s apology for publishing 
material “which may have prejudiced the prosecution of Anderson and Kincaid”.   
Mr Fee suggested that the prospect that the articles might have prevented the 
prosecution taking place bore very heavily with the editorial team and the 
journalists involved.  He also stated that they all regarded the institution of the 
present proceedings as a very serious matter indeed and pointed out that this 
was the first occasion on which the newspaper had been the subject of contempt 
proceedings.  Furthermore, he drew to our attention the fact that a journalist on 
the paper had been murdered and that the editor and his family had been the 
subject of threats because of its policy of exposing criminality. 
 
[13] We have taken the submissions of Mr Fee closely into account but we feel 
bound to say that the newspaper’s self proclaimed role of the fearless exposer of 
crime does not rest easily with the gross irresponsibility of its staff in failing to 
carry out the most elementary of checks, to communicate vital messages, to 
disseminate to staff the letter from Mr McGinty and to heed and observe the 
warning contained in the e-mail to Mr Sullivan.  Moreover, the sensationalist and 
graphic language in which the articles are expressed and the shallowness of their 
content do not distinguish them as intrepid exposés. 
 
The relevant law 
 
[14] In light of the respondents’ acceptance that they were guilty of contempt, we 
do not need to dwell on this aspect.  The legal position was summarised in this 
court’s judgment in Re Attorney General’s application [2003] NIQB 73 and Mr 
Maguire QC for the Attorney General and Mr Fee accepted that the law was as 
expressed in paragraphs [8] to [18] of that judgment. 
 
[15] One matter worthy of mention, however, is the timing of the respondents’ 
acknowledgment of guilt.  This was not signalled until the hearing was 
imminent.  Mr Fee suggested that this was because the respondents were actively 
considering with their legal advisers whether a partial defence based on the 
proposition that some of the articles may not have given rise to “a substantial 
risk of prejudice to the course of justice” would have been possible.  We do not 
consider that such consideration should have deterred or delayed a prompt 
admission of guilt here.  It was unmistakably clear from the outset that each of 



 6 

the articles carried such a risk and that each constituted a serious interference 
with the course of justice.  The failure of the respondents to acknowledge their 
guilt more promptly must be reflected in the choice of penalty appropriate to 
punish the contempt. 
 
Disposal 
 
[16] The articles involved in this application were not merely grossly 
contumelious, they placed in great peril the successful prosecution of both 
defendants on extremely serious charges.  The contempt was repeated despite 
frequent opportunities to discover that the articles were in flagrant breach of 
court orders.  It continued in the face of clear warnings from Mr McGinty and Ms 
Quinn.  Much public money has been wasted in the hearing of the stay 
proceedings, the adjournment of the trial and the relocation of the court venue.  
It must therefore rank among the most serious of this type of contempt.  We have 
concluded that the proper penalty is, in the case of the first respondent, Sunday 
Newspapers Limited, a fine of £50,000 and in the case of the second respondent, 
James McDowell, a fine of £10,000.   
 
 


