
1 
 

Neutral Citation No. [2017] NICA 10 Ref:      GIL10172 
    
Judgment: approved by the Court for handing down Delivered: 20/2/2017 
(subject to editorial corrections)*   

 
 

IN HER MAJESTY’S COURT OF APPEAL IN NORTHERN IRELAND 
 

________  
 
BETWEEN: 

ROBERT JAMES GORDON COULTER 
 

Plaintiff/Respondent; 
and  

 
SUNDAY NEWSPAPERS LTD 

 
Defendant/Appellant. 

________  
 

Before:  GILLEN LJ, WEATHERUP LJ and WEIR LJ 
________  

 
GILLEN LJ (giving the judgment of the Court) 
 
[1] This is an appeal from the judgment and Order of Stephens J of 9 August 
2016.  The learned trial judge (“the judge”) entered judgment for the 
plaintiff/respondent in the sum of £50,000 in respect of the respondent’s claim for 
defamation arising from a publication on Sunday 21 December 2014 in the “Sunday 
World” entitled “WAGE-ING WAR” (“the impugned article”).  Mr Millar QC 
appeared on behalf of the defendant/appellant with Mr Coghlin.  Mr Lavery QC 
appeared on behalf of the plaintiff/respondent with Mr Lavery.  We are grateful to 
counsel for their well-structured skeleton arguments augmented by oral 
submissions delivered with brisk efficiency.   
 
Background 
 
[2] The impugned article concerned the alleged treatment of staff at the Kilmorey 
Arms Hotel in Kilkeel who had been laid off before Christmas 2014.  The article 
related their anger at the manner in which they had been treated.  The respondent 
was the chairman of the company which owned the Kilmorey Arms and which had 
been placed into administration.  The appellant is a newspaper with a circulation, 
according to the evidence before the court, of 178,867 and a readership of 660,000.   
 



2 
 

[3] We have exhibited the entire article in an appendix to this judgment. The 
article included the following extracts: 
 

“Kilkeel hotel owner Gordon Coulter has been 
branded a Scrooge for putting his staff on the street a 
week before Christmas. 
 
His former workers at the Kilmorey Arms Hotel got a 
brief call from a receptionist last Tuesday to say the 
business had gone into administration.   
 
But no one could tell the 22 full and part time workers 
if they’d get wages for the previous 4 weeks which 
should have been paid on Wednesday and they are 
not the only people angry about the hotel’s sudden 
closure. 
 
Many of the Christmas meal bookings made by the 
local community had to be paid in advance but those 
customers have been left high and dry too.   
 
One distraught staff member who had been there for 
nearly a decade said he and other colleagues had 
called to Mr Coulter’s house looking for answers but 
no one there would speak to them.  ….  
 
‘As I was arriving at the house one of the cleaners 
from the hotel was coming away’ says the former 
employee ‘everyone in Kilkeel is angry calling him a 
Scrooge and the name does fit perfectly’.” 

 
The article went on to cite Mr Coulter saying: 
 

“It is with the deepest of regret that we find ourselves 
having to appoint administrators and cease trading.  
It is particularly hard in the week before Christmas 
for our staff and their families, we are devastated it 
has come to this.  On behalf of the 
Director/Shareholders I would like to thank all loyal 
customers for their support throughout the years”. 

 
[4] The Judge, sitting alone, made the award of £50,000 and costs in the course of 
a lengthy written judgment.   
 
 
 



3 
 

Grounds of Appeal 
 
[5] The Notice of Appeal as amended contained the following contentions: 
 
(1) The Judge had failed to observe the single meaning rule in so far as he had 
found as a fact that the plaintiff: 
 

• was a mean scrooge like figure 
• had also acted callously towards the staff without regard to their interests 

and  
• had displayed a meanness of spirit. 

 
(2)   The Judge had erred in finding that any such distinct defamatory meanings 
were an assertion of fact rather than expressions of opinion about how the plaintiff 
had treated his staff a week before Christmas. 
 
(3) The Judge had erred in determining the level of any defamatory factual 
meanings on the footing that they were assertions of the publisher rather than 
assertions of the staff subsequently reported in the article.  This had led him, 
wrongly, to reject the lesser factual meanings contended for by the defendant and 
consequently the justification defence.   
 
(4) The Judge wrongly failed to identify the public interest in the information 
published in the article. 
 
(5) The Judge erred in failing to consider the extent to which it was in the public 
interest, given the public interest in the content of the article, to include in the article 
the words giving rise to the defamatory meanings.   
 
(6) When dealing with theReynolds defence, the Judge erred: 
 

• in asserting that the test as to meanings in the context of  a Reynolds defence 
“may” be different from the single meaning rule to be applied in relation to 
the rest of the action. 

• in concluding that he had to consider whether the words were susceptible of 
a meaning other than the single meanings he had identified and whether that 
meaning was one which a responsible journalist could perceive. 

• in failing to identify the range of defamatory meanings, whether factual or by 
way of opinion, that the words complained of were capable of bearing.  

 
(6) The Judge erred in his approach to verification in that he: 
 

• failed to consider whether the article was reportage and the nature and extent 
of the journalist’s duty to verify. 

• equated the journalist’s duty to verify to a duty to prove the substantial truth 
of the single meanings he had identified.   



4 
 

(7) The award of £50,000 was disproportionate and excessive. 
 
Ground 1 – the Single Meaning Rule 
 
[6] Essentially this ground of appeal arises out of paragraph [16] of the judgment 
which reads as follows: 
 

“[16] My overall impression on reading the article is 
that a hypothetical ordinary reasonable reader would 
have understood the article as a whole, read once in 
conjunction with its headline, photographs and the 
caption of the photographs, to mean that the plaintiff 
was a mean Scrooge like figure as a matter of fact 
rather than comment.  I also consider that the article 
meant that the plaintiff acted callously towards his 
staff without regard to their interests.  Whilst the 
single meaning of the article included the meaning 
that the plaintiff lacked Christmas spirit and 
displayed a meanness of spirit I do not consider that 
this meant that there were reasonable grounds for 
believing or grounds to investigate but rather that this 
was the case.  My overall impression is that the 
plaintiff’s pleaded meanings are correct.” 

 
[7] It is also relevant to cite paragraphs [19] and [20] of the judgment as follows: 
 

“[19] The first paragraph of the article is in bold type 
and it states that the plaintiff ‘has been branded a 
“Scrooge”’.  I consider that this is an unequivocal 
assertion that he was a Scrooge there being no 
expressed or any implied qualification that there are 
only reasonable grounds to believe or that there is 
reason to investigate.  This is reinforced when the 
article goes on to state without any equivocation that 
the name Scrooge ‘does fit perfectly’.  …. 
 
[20] The assertion that the plaintiff was callous, as 
opposed to there being reasonable grounds to believe 
or investigate that he was callous, is supported by the 
assertion that a longstanding member of staff and 
other colleagues had called to the plaintiff’s home 
looking for answers but no one there would speak to 
them.  It is also supported by the passage that states 
that a cleaner from the hotel was coming away from 
his house in tears.” 

 



5 
 

[8] The “single meaning” rule is now of some vintage. The natural and ordinary 
meaning of words for the purposes of a defamation claim is the single meaning that 
would be conveyed by those words to the ordinary reasonable reader.  Its genesis is 
generally accepted to be crystallised in the judgment of Diplock LJ in Slim v Daily 
Telegraph [1968] 2 QB 157 at 17-172 where he said: 
 

“The notion that the same word should bear different 
meanings to different men and that more than one 
meaning should be ‘right’ conflicts with the whole 
training of a lawyer.  Words are the tools of his trade.  
He uses them to define legal rights and duties.  They 
did not achieve that purpose unless it can be 
attributed to them a single meaning as the ‘right’ 
meaning.  And so the argument between lawyers as 
to the meaning of a word starts with the unexpressed 
major premise that any particular combination of 
words has one meaning which is not necessarily the 
same as that intended by him who published them or 
understood by any of those who read them but is 
capable of ascertainment as being the ‘right’ meaning 
by the adjudicator to whom the law confides the 
responsibility of determining it”. 

 
[9] Despite the controversy that it has excited amongst legal luminaries the 
rationale behind the rule was expressed by Lord Neuberger in the Hong Kong Court 
of Final Appeal in Oriental Daily Publisher v Ming Pao Holdings [2012] HKCFA 59 
where he said: 
 

“If the single meaning rule did not apply in 
defamation it would..lead to greater uncertainty in 
outcome and increased legal expenses.  Instead of a 
statement with two possible meanings giving rise to a 
problem requiring a binary resolution, it would give 
rise to a problem which had a multiplicity of potential 
answers, along what might be seen as a continuous 
spectrum.  Abolition of the single meaning rule 
would also lead to the dispiriting, expensive and time 
consuming prospect of many witnesses being called 
by each party, to explain how they understood the 
statement in question.” 

 
[10]  The most recent expositions of the rule are  to be found in Lait v Evening 
Standard Ltd [2011] EWCA Civ 859 and Mir Shakil-Ur-Rahman v Ary Network Ltd, 
Fayaz Ghafoor [2015] EWHC 2917 (QB).   
 



6 
 

[11] Accordingly, as outlined at paragraph 12 of Mir’s case, “the court’s task in the 
artifice of arriving at a putative actual single meaning may involve an approximate 
centre point in the range of possible meanings or a dominant meaning for each 
broadcast”.  In the instant case, the learned trial Judge adopted the conventional 
approach of deciding first the issue of identifying the single meaning which the 
words would convey to an ordinary reader and then determining whether that 
meaning was defamatory.   
 
[12] We find no substance in the appellant’s assertion that the Judge failed to do 
this.  In the first place he indicated that the article, read as a whole, meant that the 
plaintiff was “a mean Scrooge like figure”.  That is clearly the primary meaning that 
he took from the article.   
 
[13] But whilst under the single meaning rule the Judge is obliged to determine 
one meaning of the words used – and cannot derive more than one meaning from 
the same words – that does not prevent him deriving a further meaning from the 
article.  Otherwise it would be impossible to have more than one allegation arising 
out of the same article. 
 
[14] We are  satisfied that in addition to the article containing the allegation that the 
plaintiff was a Scrooge, the article also contained further allegations that he was  
callous and mean spirited albeit these may not be very different from the main 
charge of being a “scrooge”.  At paragraph [20] the Judge expressly extracted that 
part of the article which gave support to the additional allegations.  In our view 
Mr Millar has erroneously conflated the single rule applying to words with the 
article itself which is not required to maintain a single meaning.  Accordingly we  do 
not believe that the  Judge transgressed the single meaning rule in so far as he found 
in the article an allegation of the plaintiff acting in a Scrooge like manner and also, 
quite separately, an allegation that he had acted in a callous manner and was mean 
spirited. 
 
[15]  Before turning to the second aspect of ground 1 of this appeal we pause to 
observe that there is a risk in conflating the related but distinct tasks of the 
determination of meaning and the distinguishing of fact from comment. 
 
[16]  In Buckley v Herald and Weekly Times Pty Ltd [2008] VSC 459 at [28] Kay J 
cautioned as follows:  
 

“…there is an important distinction between 
inferences or implications by the hypothetical 
ordinary reasonable reader of the publication 
complained of, on the one hand, and, on the other 
hand, an understanding by the ordinary reasonable 
reader of the publication that imputations, pleaded by 
a plaintiff, were conveyed to that reader as the 
opinion or comment of the writer of the article.” 



7 
 

[17]  We harbour some concerns that paragraph [16] of the judgment may have 
served to conflate these two distinct steps and this may have contributed to the error 
which we identify below. 

 
[18] Thus the second matter arising out of the first ground of appeal is the 
contention of the appellant that the references to Scrooge (and the other two 
descriptions found by the judge) were matters of comment rather than fact.  This is 
an important distinction.  If the imputation or inference is one of fact, the defence 
must be justification or privilege.  Thus an inference from other facts may involve an 
inferred fact that is essentially verifiable or unverifiable.  This has sometimes been 
treated as the dividing line between statements of fact and comment, with the 
defendant required to prove the truth of inferences of verifiable fact.   If it is one of 
comment, it is a fundamental rule that the defence of honest comment may apply to 
the comment but not to imputations of fact. 
 
[19] As Lord Phillips acknowledged in Yoseph v Spiller [2011] 1 AEC 852 at [5]:    
 

“Jurists have had difficulty in defining the difference 
between a statement of fact and a comment in the 
context of the defence of fair comment”.   

 
[20] This was not a simple task for the Judge to perform given the practical 
difficulty in distinguishing comment and fact (see also Convery v The Irish News 
Ltd [2008] NICA 14). 
 
[21] Gatley 12th Edition at 12.8 distinguishes three general situations: 
 

• A statement may be a “pure” statement of the evaluative opinion which 
cannot be meaningfully verified.  Mr Millar contends that this applies in the 
instant case. 

• A statement which is potentially one of fact or one of evaluative opinion 
according to the context: for example, “Jones is a disgrace”.   

• A statement which is only capable of being regarded as one of fact and is in 
no sense one of opinion, but which may be an inference drawn by the reader 
from other facts for example “Jones took a bribe”. 

 
[22]  A statement that may be regarded as an assertion of fact may yet be comment 
for the purposes of the defence if it comprises an inference from other facts stated or 
referred to Gatley at 12.8 states:  
 

“Though ‘comment’ is often equated with ‘opinion’, 
this is an oversimplification. Comment is ‘something 
which is or can reasonably be inferred to be a 
deduction, inference, conclusion, criticism, remark, 
observation etc.’ (see Clarke v Norton [1910] V.LR 494 
at 499).“ 



8 
 

[23] We consider that the description of any person as “a Scrooge” amounts to a 
verbal remark which expresses an opinion on that person.  Obviously the person is 
not literally Scrooge because that is a fictional character in a Dickens novella.  Rather 
it is a comment on characteristics which that person has which amounts to the 
formulation of an opinion by the speaker on the person in question. Mr Millar 
asserted that this was a classic metonym or figure of speech which was not to be 
taken literally and we agree with that assertion.   In terms it amounts to an applied 
conclusion or judgment on that person and as such amounts to comment rather than 
a statement of fact.  Similar situations might arise where someone is termed a 
“Hitler” or a “Trotsky”.  
 
[24] In the instant case the three meanings found by the judge are comments 
deriving from the various reported facts set out in the article. These are the 
underlying facts that attract the concept of verification and not the comments. The 
second and third meanings - that the plaintiff was callous and lacked Christmas 
spirit - probably add little to the Scrooge comment and in any event are once more  
comments  amounting to  evaluative opinions based on the bald facts reported in the 
article.   
 
[25] In these circumstances we consider that the learned trial Judge was in error in 
concluding that these descriptions amounted to statements of fact.  The consequence 
of this was that he considered there was no need to entertain the defence of honest 
comment on a matter of public interest. 
 
[26] Some troubling confusion arose from the fact that counsel on behalf of the 
appellant may not have addressed this defence in the course of the closing 
submissions.  However it clearly was contained within the defence itself, was part of 
the skeleton argument and apparently had been raised in the course of exchanges 
with the learned trial Judge.  We are inclined to accept the argument of Mr Millar 
that counsel at trial (who was not Mr Millar), in face of the clear view of the judge 
that this was a finding of fact, may have declined to press further against what was 
clearly a firmly closed door.   
 
[27] We have therefore concluded that the learned trial judge misdirected himself 
in this present case.  On that ground alone the appeal must be allowed and the order 
in favour of the respondent quashed.  It may well be that a different judge will 
conclude that there is a sufficient factual substratum existing for the comment which 
constitutes the preponderance of the article but this is a matter that has to be 
determined by another judge.  We therefore will follow the route adopted by the 
Court of Appeal in Convery’s case and order a retrial before a different judge.   
 
[28] This finding renders it unnecessary to deal with the other grounds of appeal 
which are before the court, but in deference to the arguments that have been made 
and for the benefit of providing guidance on a future hearing of this case we shall 
deal with them in brief. 
 



9 
 

Ground 2 – Assertions of the publisher rather than of the staff     
 
[29] We are satisfied that the learned trial judge was well aware that the sting of 
the article was based on assertions made by the staff.  Whilst the appellant relies on 
paragraphs [19] and [20] of the judgment where there is an absence of reference to 
the allegations emanating from the staff, the contents of paragraphs [4], [5] and [6] of 
the judgment make it crystal clear that the judge was aware of the source of the 
comments.  Moreover he was entitled to come to the conclusions, which he did at 
paragraph [19], that since these were unequivocal assertions without qualification 
this was not a case where they may have amounted to  “reasonable grounds to 
believe or that there was reason to investigate”.  Had the learned trial judge been 
correct on his finding of fact rather than comment, this would have been an 
unchallengeable conclusion. 
 
[30] We pause to observe that the judge’s consideration at paragraph [21] that the 
expression of regret recorded in the article on behalf of Mr Coulter was “what one 
would expect a mean callous individual to say” is less defensible.  There is no doubt 
that the context and circumstances of a publication must be taken into account and a 
plaintiff cannot pick and choose those parts of the publication, standing alone, 
which would be defamatory.  The whole article must be taken together.  
 
[31]  In short “the bane and the antidote must be taken together” (see Alderson B 
in Chalmers v Payne (1835) 2 CR. M. and R 156 at 159).  This phrase has become 
almost conventional jargon among libel lawyers but nonetheless its strength still 
remains.  There is merit  in Mr Millar’s point that there is nothing in the presentation 
of the plaintiff’s public statement in the article to suggest that the newspaper invites 
the reader to discount it on the basis that it is false or insincere and it was a step too 
far for the judge to have asserted this.  
 
[32] Whilst the approach adopted in paragraph [21] of the judgment may have 
been a step too far, nonetheless a judge would have been entitled to conclude that, 
taking the article as a whole, the limited retraction did not distract from the overall 
impression on reading the article that a hypothetical ordinary reasonable reader 
could have formed.  Accordingly this objection posited by Mr Millar would not have 
been sufficient for us to have overturned this decision. 
 
Ground 3 – The public interest 
 
[33] It was the contention of Mr Millar that the judge had wrongly failed to 
identify the public interest insofar as in paragraph [81] of the judgment, the judge 
had decided that the public interest was that which “involved the running of a 
company which owned an hotel providing employment and a centre of community 
life in Kilkeel”. 
 
[34] Doubtless, particularly in the context of a Reynolds defence, Mr Miller is 
correct to say that a proper assessment of the public interest is important in order 



10 
 

that an appropriate balance may be made between that and the damage it occasions 
to the plaintiff’s reputation. 
 
[35] It may well be that paragraph [81] would have lent itself to further dilation on 
the full remit of the public interest concept to embrace the fact that it was not merely 
about the running of a company but also the making of allegations locally against 
the business relating to how the staff had been treated in the week before Christmas.  
The allegations that a well-known employer has mistreated its staff are a legitimate 
subject for public interest.  
 
[36] However this was a comprehensively drafted judgment containing 
100 paragraphs.  It is always easy to restate how individual paragraphs should be 
couched with the benefit of hindsight.  The fact of the matter is that the sentence 
used by the learned trial judge by implication included the manner in which it was 
alleged the running of the company had been carried out in this particular instance.  
No one can have been in any doubt in reading this judgment - particularly when 
paragraph [82] is addressed – that the material contained in the article was part of 
the public interest concept.  We therefore find no fault with the manner in which the 
learned trial judge couched this description of the public interest. 
 
Ground 4 – The extent to which it was in the public interest to include the words 
 
[37] Of more moment is the contention by Mr Millar that the question of whether 
it was justifiable to include the defamatory statement about the plaintiff is part of the 
public interest test and is not part of the assessment of responsible journalism test.  Judges 
must make allowance for the editorial judgment on this issue. 
 
[38] The contention is that the learned trial judge misdirected himself at 
paragraph [82] of the judgment in that he suggested that “the answer to this issue 
(that is, was it reasonable to include the impugned material) may be informed by the 
question of whether the publisher has met the standards of responsible journalism”.   
 
[39] There are three key issues in the Reynolds privilege defence.  First, whether 
the subject matter of the publication was of sufficient public interest.  Secondly, 
whether it was reasonable to include the particular material complained of.  Thirdly, 
whether the publisher had met the standards of reasonable journalism or 
publication. 
 
[40] The test for the second of these concepts is that set out in Jameel’s case at [51] 
per Lord Hoffmann where he said: 
 

“The fact that the material was of public interest does 
not allow the newspaper to drag in damaging 
allegations which serve no public purpose. They must 
be part of the story. And the more serious the 
allegation, the more important it is that it should 



11 
 

make a real contribution to the public interest element 
in the article.” 

 
[41] It is not necessary to find a separate public interest justification for each item 
in the story.  For this purpose the story must be looked at as a whole in order to 
determine whether it is published in the public interest, with due allowance for 
editorial judgment about how it should be presented. 
 
[42] The concept of editorial discretion was a key feature in Flood v Times 
Newspapers Limited where Lord Dyson said at paragraph [182]: 
 

“Although the question of whether the story as a 
whole was a matter of public interest must be 
determined by the court, the question of whether 
defamatory details should have been included is often 
a matter of how the story should have been 
presented. On that issue, allowance must be made for 
editorial judgment.” 

 
[43] The judge properly raised this issue but at paragraph [82] said: 
 

“The answer to this issue may be informed by the 
question as to whether the publisher has met the 
standards of responsible journalism.  I will address 
that issue before returning to the second issue.” 

 
[44] The judge then proceeded to consider the matter of responsible journalism – 
concluding that there had been a failure to meet such a standard – and, returning to 
the second issue, said at paragraph [94]: 
 

“The failure to meet the standard of responsible 
journalism also means that I consider that the 
defendants have not established that it was 
reasonable to include the particular matter 
complained of in the article.”   

 
[45] By itself we consider that that was a sufficient recognition of the fact that the 
question of inclusion of the material complained of is separate from the third test of 
responsible journalism.   
 
[46] Somewhat enigmatically at paragraph [94] the judge concluded: 
 

“In addition I consider that given the degree of 
information that was then available it would have 
been reasonable to write the article taking one of 
many other approaches that could have been taken.” 



12 
 

[47] We can only assume that this referred to the approaches which he dealt with 
in the arena of responsible journalism. 
 
[48] In short we consider that the learned trial judge failed to fully address the 
issue as to whether it was reasonable to include the particular material complained 
of and to consider the important concept of editorial judgment.  However given the 
forthright criticism that he visited upon the article as a whole in the course of his 
judgment, we consider that we could have implied from the judgment that had he 
given distinct and separate consideration to this second issue either before or after 
turning to responsible journalism, he would undoubtedly have concluded that it 
was unreasonable to contain the full extent of the particular material complained of.  
Hence we would not have found this as a ground for quashing the verdict. 
 
Ground 5 – Different meanings under the Reynolds defence 
 
[49] The general rule in defamation law is that words are treated as having a 
single meaning even though people might in fact read them differently.  This rule 
does not however apply for the purposes of Reynolds privilege. In Jameel’s case in 
the High Court per Eady J at [73] the judge said: 
 

“[in] determining whether it was reasonable or 
responsible not to have made further pre-publication 
checks, it might well be relevant to consider how the 
journalist understood the allegations he was making 
and, if he genuinely thought the words bore no 
defamatory imputation at all, it would be difficult to 
criticise him for not addressing such a meaning for 
the purpose of checks or (say) giving an opportunity 
to comment upon it.” 

 
[50] In Bonnick v Morris [2002] UKPC 31 at [25] the court made clear that this 
principle: 
 

“should not be pressed too far.  Where questions of 
defamation may arise ambiguity is best avoided as 
much as possible.  It should not be a screen behind 
which a journalist is ‘willing to wound, and yet afraid 
to strike’.  In a normal course a responsible journalist 
can be expected to perceive the meaning an ordinary, 
reasonable reader is likely to give to his article.  
Moreover, even if the words are highly susceptible of 
another meaning, a responsible journalist will not 
disregard a defamatory meaning which is obviously 
one possible meaning of the article in question.  
Questions of degree arise here.  The more obvious the 
defamatory meaning, and the more serious the 



13 
 

defamation, the less weight will a court attach to 
other possible meanings when considering the 
conduct to be expected of a responsible journalist in 
the circumstances.” 

  
[51] We are satisfied that the learned trial judge was cognisant of this principle.  
He specifically refers to it, albeit not in such imperative terms as Mr Millar wished, 
at paragraph [28] of his judgment. The real question however is whether he applied 
that principle. 
 
[52] When dealing with the issue of responsible journalism between paragraphs 
[84] and [95] the judge does not directly address the question of alternative 
meanings in the Jameel or Bonnick terms. That in itself would have been a cause for 
concern had it been necessary for this aspect of the appeal to the determined. 
 
Ground 6 – Verification 
 
[53] In relying on this point, Mr Millar cited paragraph [34] of Flood v Times 
Newspapers [2012] 2 AC 273 where Lord Phillips said: 
 

“So far as verification is concerned, Lord Nicholls 
included in his list of relevant factors ‘the steps taken 
to verify the information’. He was, however, dealing 
with a case where the relevant allegations were made, 
or at least adopted, by the publisher. The publication 
was not simply reporting allegations made by 
another.  ….  In such circumstances there was no need 
for the newspaper to concern itself with whether the 
allegations reported were true or false. The public 
interest that justified publication was in knowing that 
the allegations had been made, it did not turn on the 
content or the truth of those allegations. A publication 
that attracts Reynolds privilege in such circumstances 
has been described as ‘reportage’.”  

 
[54] Similarly Lord Hoffmann in Jameel at [62] said: 
 

“….  The fact that the defamatory statement is not 
established at the trial to have been true is not 
relevant to the Reynolds defence.  It is a neutral 
circumstance.  The elements of that defence are the 
public interest of the material and the conduct of the 
journalist at the time.  In most cases the Reynolds 
defence will not get off the ground unless the 
journalist honestly and reasonably believed that the 
statement was true but there are cases (‘reportage’) 



14 
 

which the public interest lies simply in the fact that 
the statement was made, when it may be clear that the 
publisher does not subscribe to any belief in its truth.  
In either case, the defence is not affected by the 
newspaper’s inability to prove the truth of the 
statement at the trial.” 

 
[55] The contention in this instance was that the newspaper was reporting 
allegations made by others and the public interest was in knowing that the 
allegations had been made.  Consequently the article was not a piece of investigative 
journalism in which the journalist was reporting her conclusions after investigation.  
Accordingly the learned trial judge at [86] was applying far too high a test in 
requiring steps to prove the truth of the meanings he had found as a matter of fact at 
paragraph [16]. 
 
[56] This is certainly an issue that required to be addressed by the learned trial 
judge.  Was this “reportage” and if so had the newspaper article crossed the line 
between reportage and the newspaper adopting the reports of what the various 
employees had said? At paragraph [86] of the judgment the learned trial judge 
criticised not only the failure to contact witnesses to confirm the information 
provided but also that the newspaper  should have investigated the value of some 
Christmas bookings prior to the administration.  Arguably this smacked of placing a 
burden on the journalist to establish the truth of the impugned article without 
addressing the question as to whether this was necessary if the article amounted to 
reportage.  This might well therefore have amounted to a sustainable ground of 
appeal had it been necessary for us to so determine. 
 
Ground 7 – The opportunity to comment 
 
[57] It was Mr Millar’s contention that there was nothing to suggest that the 
administrator of the company was not fully responding to the press enquiry and 
that the plaintiff therefore had had the opportunity, with the benefit of assistance 
from a PR agency, his solicitor and co-directors to formulate a statement saying 
anything he wished in response to the suggestion that he was treating his staff 
badly. 
 
[58] It was the learned trial judge’s view that “simple fairness required that the 
journalist who was going to criticise the plaintiff calling him a scrooge should put 
those specific allegations to him.  An e-mail to Maria McCann did not state that the 
plaintiff was to be called a scrooge or was to be criticised”.  
 
[59] This was the line adopted by Mr Lavery in his helpful submissions to us in 
this regard.  We agree with Mr Lavery’s submission.  The learned trial judge was 
perfectly entitled to come to the conclusion he did on this aspect. The real sting of 
the allegations had not been put to the administrator to enable him to have 
commented thereon.  We would have dismissed that ground of appeal.   



15 
 

Ground 8 - Quantum 
 
[60]  Since we have allowed this appeal and thus there may be a retrial with 
different issues arising to be determined the quantum aspect of the instant case 
becomes superfluous. 
 
[61]  For future guidance however we add some brief observations.  The judge 
carefully and correctly set out the guiding legal principles on the appropriate 
approach to quantum in defamation cases.  One of those principles which he 
correctly identified was that in assessing damages a court should maintain a sense of 
proportion with personal injury awards in Northern Ireland. 
 
[62]  A consideration of the “Guidelines for the Assessment on General damages in 
Personal Injury Cases in Northern Ireland“published in March 2013 provides 
informed assistance.  A court would have to conclude that an award of £50,000 in 
this case - where at least to some extent the plaintiff had been offered an opportunity 
to respond and explain his actions - would have put this case in a comparable or 
more serious bracket than, for example: 
 

• total loss of taste and smell(£35,000-£60,000), 
• total loss of hearing in one ear (£35,000-£60,000), 
• amputation of all toes (£35,000-£70,000), 
• total loss of a thumb (£35,000-£60,000)  
• and total loss of both ring and little fingers (£28,500-£45,000). 

 
Conclusion 
 
[63] In the circumstances we therefore conclude that the Order cannot stand and 
should be set aside.  The proper course is to direct a retrial of the action. 
 
 
 
 
  
 
  
 
 
 
 
 
 


