
 
1 

 

Neutral Citation No. [2015] NIQB 100 Ref:      DEE9759 
    
Judgment: approved by the Court for handing down Delivered: 09/12/2015 
(subject to editorial corrections)*   

2014/6915 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE IN NORTHERN IRELAND 
 

________ 
 

QUEEN’S BENCH DIVISION 
 

________ 
Between  

COLIN DAVID FULTON 
Plaintiff 

And 
 

SUNDAY NEWSPAPERS LIMITED 
Defendant 

________ 
 

MR JUSTICE DEENY 
 
Introduction 
 
[1] The plaintiff, Colin David Fulton, resides in an area of Belfast off the Donegall 
Road known as The Village.  In his Statement of Claim it is said that he is “an active 
member of the Progressive Unionist Party but is otherwise unemployed”.  
 
[2] The defendant company publishes the Sunday World newspaper in Dublin. It 
has a Northern Edition sold in Northern Ireland.  The plaintiff complains that this 
newspaper, between 26 August 2012 and 5 January 2014, published a series of 
articles about the plaintiff making allegations “of a serious, inflammatory and highly 
controversial nature”.  He does not sue for defamation but seeks damages and an 
injunction for alleged breach of his rights pursuant to Article 2 of the European 
Convention on Human Rights and for breach of “the protection from harassment” 
pursuant to the Harassment (Northern Ireland) Order 1997.  He claims declarations 
in regard to those claims, costs and any further order deemed appropriate by the 
court. 
 
[3] Mr Frank O’Donoghue QC appeared with Mr David Hegarty for the plaintiff.  
Mr Brett Lockhart QC appeared for the defendant.  I am obliged to all counsel for 
their helpful oral and written submissions and conduct of the hearing before me 
from 21 to 24 and 29 September 2015.   
 



 
2 

 

 
The Facts 
 
[4] I propose to consider the articles complained of by the plaintiff which, with a 
number of other documents, were put in evidence by the parties at the hearing.  I 
shall also deal with the oral evidence of the plaintiff and that of two journalists 
employed by the defendant newspaper, James Alexander (Jim) McDowell and 
Richard Sullivan. 
 
The Newspaper Articles 
 
[5] The plaintiff complains of a long series of articles published in the 
Sunday World newspaper, Northern Edition.  In fairness to him I propose to briefly 
describe these articles, the strongly worded and repeated nature of which is an 
important part of his case.   
 

(i) August 26 2012 – The plaintiff is to be seen immediately behind a 
‘Y.C.V.’  band which was marching past St Patrick’s Catholic Church, 
Donegall Street, Belfast in breach of a ruling by the 
Parades Commission.  The plaintiff is not named. 

 
(ii) The plaintiff is just about visible in a crowd of men confronting police 

following the march. This was a crowd of men (with a few women) 
who would describe themselves as Loyalists.  While this is a self-
description that not all would find accurate for convenience I propose 
to use it in this judgment.   Mr Fulton is again not named in the article 
of 2 September. 

 
(iii)  September 9 2012. There is an article by both the journalists named 

above based around the same photograph of a confrontation between 
Loyalists and police and a part of the photograph shown on 26 August 
showing the plaintiff looking towards the cameraman.  On this 
occasion the plaintiff is identified at two places.  In the larger 
photograph he is captioned as “UVF Thug Colin ‘Meerkat’ Fulton”.  In 
the smaller photograph there is a caption as follows: “Gotcha: Colin 
‘Meerkat’ Fulton watching with a banned YCV Loyalist band”.  In the 
text it is said that he is believed to be closely associated with 
Winston Irvine, an alleged company commander in the UVF, and also 
said to be close to another “senior UVF figure in the south of the city”.  
It is said that he is “being tipped to take over as top dog in south 
Belfast when Eddie Rainey stands down”. 

 
(iv) September 16 2012 - There is a picture of the plaintiff with the caption 

“UVF thug Colin ‘Meerkat’ Fulton marches with YCV band”. 
 



 
3 

 

(v) September 23 2012 – There is a headline “Village Idiot” – “Dopey UVF 
Commander Meerkat could kick off bloody UDA turf war".  In the text 
of the article below one finds: “This is the UVF’s so-called 
commanding officer called Meerkat who would put Loyalism back in a 
hole …”  “Our sources says that Meerkat and his mob are trying to 
steal from still occupied houses in Soudan Street and Broadway Parade 
…” 

 
(vi) December 16 2012 – Below headlines one finds in the narrative: 

“Nicknamed the Meerkat he’s the so-called commanding officer of the 
UVF in the Village area of south Belfast”.   

 
(vii) December 30 2012 – There is a headline: “UVF drummed up a sectarian 

squabble”.  The newspaper publishes the photograph of Colin Fulton 
which has appeared four times before but he is not mentioned in the 
narrative. 

 
(viii) January 27 2013 - “Doing the Splits”.  There is a photograph with the 

caption: “Stirring it up … UVF Gangster Colin Meerkat Fulton is 
agitating against the south Belfast UVF …”  In the text the plaintiff 
complains of the following statement: “Prominent among city centre 
protestors the south Belfast UVF thug Colin Meerkat Fulton”.   

 
(ix) March 3 2013 – “Punishment Squad uses Taser on Teenager’s 

Privates”.  There is another photograph with the caption: “Under fire: 
Colin Meerkat Fulton has been linked to the attacks which families are 
reporting to Bunter Graham”.  The narrative includes the following 
serious allegations.   “A UVF mob used a Taser gun on a teenager’s 
privates in a so-called punishment attack... We can reveal the families 
were given personal assurances by UVF goon Colin Meerkat Fulton 
that they would only be spoken to ... Wearing his Progressive Unionist 
Party hat Fulton pledged if they went with him they’d be safe and be 
allowed home after answering a few questions. The boys were ordered 
into a room one by one. First was a 12 year old boy, confronted by five 
men, he was, according to well-placed Loyalist sources, thrown about a 
bit... The first 15 year old boy was beaten and ordered home but it was 
the third victim, also 15, who suffered most at the hands of the UVF 
mob...”  
  

(x) March 17 2013 — “UVF Sex Torture Boss”. “This is the UVF godfather 
who ordered a teenager to be tortured by being tasered on his private 
parts. Cops are now probing the vile sex crime. And Colin the Meerkat 
Fulton is the focus of their investigation ... A UVF punishment squad is 
facing child sex charges after using a Taser gun on a teenager’s 
privates. The Sunday World can reveal up to half a dozen UVF men 
are under investigation over an alleged punishment attack in which 



 
4 

 

three teenagers were beaten over allegations of anti-social 
behaviour...”  The plaintiff’s photograph appears both on the front 
page under the headline above and again on the inside page 11 of the 
newspaper.  

 
(xi) April 7 2013 — “Taser Gang beats up Boy Victim”.  There is again a 

photograph of the plaintiff and repetition of this allegation.  
  

(xii)    April 14 2013 – There is, at page 24, a single column headed by a small 
photograph of the plaintiff linking the attack to an alleged recruitment 
of the victims by the UDA. 

 
(xiii)    April 21 2013 – At page 4 of the newspaper there are two photographs 

of the plaintiff.  There are references to him taking part in a parade 
under the headline “Meerkat fired by UVF bosses over warped sex 
attack on teen‘s privates”.  The suggestion is that he is to be removed 
by members of his own organization but also that his “mob” were 
suspected of being involved in a series of pipe bomb attacks across the 
city in recent months with several explosive devices found at a variety 
of locations including inside school grounds.  One of the photographs 
shows Fulton taking part in a Loyalist march the previous day to mark 
the 100th anniversary of the creation of the original Ulster Volunteer 
Force in 1912. 

 
(xiv) April 28 2013 contains a new allegation against the plaintiff, under a 

photograph of him and another man captioned “The Heat is on Colin 
Meerkat Fulton and Psycho Stuart Lindsay”. Here the headline is 
“Stool Pigeon”.  It alleges that Fulton was to be removed as second in 
command of the UVF in the Village but has been allowed to remain in 
a nominal role.  It associates him with Stuart Lindsay who had a 
conviction for a “brutal unprovoked sectarian attack in south Belfast 
six years ago”.  In fact it is not in dispute that Lindsay was convicted of 
such an assault and sentenced, it seems, to nine years’ imprisonment. 
The phrase ‘stool pigeon’ in the headline sometimes bears a certain 
meaning, but is not elaborated on in the articles as far as I can see.  
  

(xv)     May 12 2013 – The plaintiff is again photographed on the front page 
beside the headline “UVF Mob Beat Prods”.  The story below alleges 
that a UVF mob launched a blood splattered attack on two Protestant 
girls and a Catholic friend because they brought a Catholic to a 
Rangers Supporters Club near the Village.  Inside the newspaper there 
is a further photograph of the plaintiff underneath the headline 
“Meerkat Mobs Bloody Attack on Three Young Girls” giving further 
details about serious assaults on these three young women attending 
this club.  The plaintiff is alleged to have been involved, unlike the 
previous story about the tasering of young boys. At least one of the 



 
5 

 

victims has spoken up here to Richard Sullivan of the Sunday World 
about what happened.  On page 5 she is relied on as alleging “South 
Belfast UVF Goon Colin Fulton forced her to leave the Club where she 
was Assaulted Again”.  This incident was the subject of a subsequent 
prosecution of a friend of Fulton’s.  

 
(xvi) June 30 2013 – Under a headline of “The Sale of Dangerous Ecstasy 

Tablets by the UVF and UDA” there is an allegation that “Village UVF 
Thug Colin Meerkat Fulton” organised a ceremony to unveil a mural 
in the Village area of the Donegall Road.  

 
(xvii) July 21 2013 – The very familiar photograph of the plaintiff appears 

again beside the headline “Scaredy Meerkat told to give up his Arms”.  
Beneath that the sub-headline reads “UVF Blagger Scarpered Abroad 
after Chickening out of Twelfth Battles”.   The narrative reads, in part, 
as follows.  “Baby-faced UVF Goon Colin Meerkat Fulton has been 
forced to hand over guns and ammo after he bottled out of the Twelfth 
Celebrations.  The self-styled paramilitary chief boasted he would turn 
up the heat over the marching season and vowed to target dissident 
Republican rivals – but rather stay at home for the fight (sic) Meerkat 
scuttled off to Barcelona for a family holiday, the (sic) hopped over to 
Scotland to see his mistress and lovechild before taking off to Essex for 
a caravan holiday with his partner!”.  Further criticism of Fulton for 
stirring up an extreme response and not being there to stand over it 
follows and also the allegation that he was on his sixth holiday of the 
year, which he subsequently denied. 
  

(xviii) July 21 2013 – Under an overall headline of “Summer of War” it was 
alleged that Loyalist dissidents were planning a marching season 
mayhem of attacks and murder as police hunted for their guns and 
mortars.  Previously used photograph of Fulton appears again with the 
allegation that he is driving a sinister arms race although pointing out 
that he himself was away on holiday in Spain and was to be away for 
the key period of tension around the Twelfth of July. 

 
(xix) August 4 2013 – In the course of an article dealing with UVF men and 

drug dealing Mr Fulton is again mentioned and there is a previously 
used photograph of him. 

 
(xx)      August 11 2013 – The front page of the newspaper has a photograph of 

the plaintiff being arrested and handcuffed by the PSNI in the course 
of a Loyalist parade in the city centre which turned into violence – 
“cars hijacked, bars attacked, people hospitalized – proof that the 
paramilitary organization orchestrated and controlled seven hours of 
sickening street riots”.  

 



 
6 

 

(xxi) September 8 2013 – There is a brief reference to the plaintiff and 
Eddie Rainey alleging that they were defying the UVF leadership by 
engaging in the drugs trade and openly importing guns. 

 
(xxii) September 15 2013 – There is a somewhat different photograph of the 

plaintiff alleging that he was involved in setting up an illegal drinking 
den over a Chinese takeaway restaurant on Tate’s Avenue in the 
Village which was then shut down by the UVF, it is alleged after 
exposure by the Sunday World.  

 
(xxiii) September 22 2103 – An enlarged version of the last photograph of 

Fulton surrounded by police officers and with the headline “Scaredy 
Cat —8 holidays away in ‘13 for Fulton!”  This makes various 
allegations against the plaintiff including the fact that despite being 
unemployed he was on his eighth holiday of the year and associating 
him with crimes committed by the UVF.   

 
(xxiv) October 13 2013 – Includes the same photograph as the last two articles 

but this time now alleging that the UVF in south Belfast was locked in 
a bitter power struggle with an Eastern European crime gang known 
as the Russians. 

 
(xxv) November 3 2013 – There is an article about the finding of a UVF car 

bomb in Kilburn Street off the Donegall Road as part of an attempt to 
kill a “Russian crime boss” by planting a booby trap under his car.  
There is the same photograph of Mr Fulton at the foot of the article 
with the allegation that he and Rainey “are said to be fearful that the 
rival gang will force them out of business”. 

 
(xxvi) December 8 2013 – This is predominantly about the alleged Russian 

crime boss running a drugs and vice empire in Belfast.  The allegation 
is that the UVF are now working with or for him.  There is the same 
photograph of the plaintiff saying that he and Rainey “had been left 
with egg on their faces at their failure to take on the invaders”. 

 
(xxvii) December 29 2013 – Under the headline “Out with the Old …” there 

are the photographs and names of a number of alleged paramilitary 
leaders including this plaintiff who is said to be running shebeens and 
drug running operations in defiance of the Shankill” i.e. the Shankill 
Road section of the UVF.   
  

(xxviii) January 5 2014 – In an article about the use of cocaine, heroin and 
crystal meth in Belfast there is a brief mention of the plaintiff.  



 
7 

 

Evidence of the plaintiff 

[6] I now turn to the evidence of Colin David Fulton who gave evidence before 
me on  September 21, 22 and 23, 2015.  He is a man of 39 years of age who has lived 
for virtually all his life in the Village area of Belfast.  He gave his address to the 
court.  He and his partner have five children.  She lives with them at another house 
near the plaintiff’s home.  He also has a child from another relationship.  He said 
that he had been unemployed for about 18 years.   

[7] He had been a member of the Progressive Unionist Party since January 2010 
but he was not a public representative.  He did community work for the party on a 
voluntary basis co-operating, he said, with Policing Boards, the Housing Executive, 
other public bodies and the Police Service of Northern Ireland.  In particular he 
worked with the Housing Executive on re-imaging the local area, trying to get down 
Loyalist murals and have more family friendly ones put up in their place.   

[8] Strong reliance was placed on the fact that he had no criminal record and, 
with the exception of his arrest on suspicion of disorderly behaviour and rioting in 
2013, had not been accused by the police of any other offences.  That arrest in 2013 
led to a court case where he was acquitted, I was told, because CCTV evidence did 
not bear out the suspicion of the arresting police officer that he had been guilty of 
rioting.  It follows that he has not therefore been arrested for being a member of the 
proscribed organisation, the Ulster Volunteer Force.  He denied being a member or 
leader of that or any paramilitary organisation.  He has received several written 
notices from the police to say that there is a threat to his life.    This threat notice 
from the police followed within a week of an incident which the plaintiff described.  
He said that he had been doing community work on the interface with “community 
representatives” from the Catholic side.  He had joined a Village Focus Group in 
2008 and he had been given or had a phone with which he rang the community 
representatives on the other side or the police to alert them to trouble.  Shortly before 
this threat notice he phoned the community representative on the other side to 
complain that windows had been put in in the Village.  His opposite number said 
that he did not want to confront the young people responsible for that.  Mr Fulton 
complained to him that he and those with him confronted the young people on his 
side of the community divide and therefore his opposite number should do the 
same.  But the community representative on the other side said “I don’t want to get a 
dig in the gob” i.e. a punch in the face, from these people for reproving them.  The 
plaintiff then says that he said to that man: “Perhaps we should be talking to 
dissident republicans then”.  The implication of this in the Northern Ireland context 
is that the man he was already talking to was associated with the Provisional IRA, or 
that part of the republican movement, which has been on ceasefire, largely, since 
1997 as opposed to dissident republicans who are opposed to the current policy of 
engagement by Sinn Fein and engage in continued violence.   
 
[9] He was taken through the lengthy series of articles about him by his counsel.  
It is unnecessary for me to recount in detail his comments on each of the many and 



 
8 

 

serious allegations made against him.  His answer often was that they were “all lies”.  
But where there is objective evidence relevant to the defendant’s allegations I have 
fully taken into account his explanations. 
 
[10] With regard to the photograph of him in the confrontation with the police 
holding riot shields he claimed that he was being pushed towards the shields having 
been walking with the last Loyalist band which was then the subject of a rush, he 
said by local Catholics.  He was not arrested and had done nothing wrong.  As set 
out above there were articles on 26 August and 2 September.  He said he got a 
further threat notice from the police on 4 September two days after that second 
article saying the information that a criminal gang could take action against him.  It 
was then clarified that that was served on 4 September.  Neither side called any 
witness from the Police Service of Northern Ireland so I do not know when the 
information came into the hands of the police.  The threat was specifically, the 
witness said, that he may be shot by dissident republicans.  He was advised to take 
precautions. 
 
[11] He denied that “Meerkat” had ever been his nickname. The first time he 
heard of it was when he read it in the Sunday World. 
 
[12] He was asked about other men named in these articles.  He said that “Winky” 
Irvine is the press officer of the PUP not of the UVF.  It is common case that persons 
who were, at least in the past, active members of the UVF are prominent in the PUP.  
It is not an unlawful organisation and indeed had a member of the Assembly until 
recently.  He was asked about his association with Eddie Rainey, named as 
commanding officer of the UVF in this area.  He said he was also PUP and not UVF.  
He did not deny knowing him or Davy Andrews but did not know Johnny Bustard 
or Philip Lamont.  With regard to matters dealt with in other articles in September 
and December he denied stoking up trouble.  On the occasion of one incident where 
there were some 400 protestors he was just there.  “I was the only person talking to 
the police”.  With regard to the allegations on 30 December he said they were all lies.  
He admitted that he had gone to a “few” of the protests that took place over that 
winter apparently or ostensibly connected with the decision of Belfast City Council 
to reduce the number of days on which they would fly the Union flag over Belfast 
City Hall. 
 
[13] With regard to the allegations in March 2013 that he had encouraged boys in 
his locality to meet with some UVF men who had then assaulted and tasered them 
he denied any involvement.  He did not know B Graham who was said to be 
involved.  No one had ever spoken to him about this or any such incident.  He 
admitted that he did know Eddie Rainey.  On 22 September he said that he had been 
to 5 or 6 city centre flag protests to show his support.  (That might be thought to 
differ somewhat from his answer the previous day of a “few” protests). 
 
[14] He gave evidence that he had been served with a further threat notice on 
1 March two days before the article of 3 March. He himself linked the first threat to 



 
9 

 

his exchange with the Republican “community representative” not long before the 
threat was received. He did not buy the Sunday World himself but he was told about 
the article and he was sick, disgusted and very distressed about it particularly as a 
father of children.  They were making up lies about him.  He was never spoken to by 
the police about this alleged crime on the youth in the Village.  He did admit that he 
knew Stuart Lindsay who was in fact his next door neighbour.  This was the man 
with a conviction for a serious sectarian attack with a machete for which he had 
received a long sentence of imprisonment. 
 
[15] He was asked to comment on the contention in the paper on 7 April that he 
was under pressure in his own community.  He denied this but admitted that he did 
have security cameras erected at his house after he had been in the papers two or 
three times.  The police did not put them up. He put them up with the assistance of a 
cousin to act as a deterrent to any attack.   
 
[16] Further allegations were put to him such as the allegation that he was 
involved in a series of pipe bomb attacks.  He said they did not have a good effect on 
his health.  He was suicidal at one point and went to his doctor and got medications.  
No medical report was furnished to the court initially but the defendant accepted 
that that may have been the case.  He denied having a bomb or making or storing 
pipe bombs. 
 
[17] The allegations commenced in the Sunday World of 12 May 2013 are of 
particular importance as here there is no doubt that there was an incident which led 
to a successful prosecution.  This was the attack on two Protestant girls and their 
Catholic friend in the Barrington Street Rangers Club off the Donegall Road.  There 
was an allegation that the plaintiff was involved in this “sectarian attack”, with 
Matthew McGrath the main assailant.  The plaintiff knew this man because he had 
played in a football team which the plaintiff said he had started.  Counsel read out 
the parts of the article including the suggestion that the walls of the club were 
splattered with the blood of one of these young women, who is named in the article.  
The plaintiff replied that there was “no such incident”.  Then he said there was an 
incident but he was not involved.  There were cameras all over the club and they 
proved, after the police looked at CCTV, that he was not involved.  He said that the 
club was part owned by the brother of Mr Jim McDowell. (This was not pursued 
subsequently in evidence.)  He acknowledged that McGrath was prosecuted and 
ultimately pleaded guilty to an assault charge and received 150 hours community 
service and a fine of £800.  He has not given an explanation of how Kristy Thompson 
named him as involved in this matter if he was not there.   
 
[18] With regard to the next set of articles he denied that he had had six holidays 
in 2013. He had only been on holiday twice, a week in Spain and a further week or 
so at his aunt’s caravan in England.  He then apologised and said no that he had 
been on three holidays because he had four further nights in Spain in September 
with his friends.   
 



 
10 

 

[19] He detailed receiving another threat warning from the police on or about 
24 June 2013.  He claimed that when these articles would appear in the 
Sunday World he would then go up to the police on the Sunday or the Monday at 
Lisburn Road Police Station and asked them if they wanted him for these alleged 
offences but they never did.  He had not moved house because his children were at 
local schools.  He denied that he had a mistress in Scotland with a child of his and, 
therefore, that he had gone to visit such a person that summer.  He denied being 
Rainey’s “side kick”. 
 
[20] Counsel read to him from the articles about the “bloody confrontation in 
Belfast City Centre” reported on August 11, 2013 between Loyalists and the police.  
He had admitted being there but did not recollect a number of the matters set out in 
the article.   
 
[21] He denied being involved in the guns trade or the possession of firearms or 
running a drinking den or being aware of there being such a place on Tate’s Avenue.   
 
[22] With regard to the article of 22 September asserting, it seems wrongly, that he 
had eight holidays in 2013, one of the three men with whom he went to Lloret da 
Mar was his next door neighbour Stuart Lindsay, with the conviction for a grave 
sectarian assault.  
 
[23] The allegations about holidays were along the lines that this pointed to him 
having an illegal source of income as he was a man living on state benefits.  
Consistent with the allegation was that he had paid for plastic surgery for the 
mother of his children.  He admitted, with an understandable degree of 
embarrassment, that she had had a cosmetic procedure which he identified.  She 
does not work either but she had saved up for it, he said.  He did not contribute, he 
said.   
 
[24] He denied being involved in some kind of turf war with Russian criminals.  
There was no truth in these allegations he said.  He denied a later article alleging 
that he was now co-operating with the Russians.  With regard to articles later in 2013 
he again said that these were lies and asserted that he had been a law abiding citizen 
all his life who had been blasted by the Sunday World. It had had a very distressing 
effect upon him.  He said his own brother was in a mixed marriage and that his step-
mother was a Catholic.  His grandmother was nearly 90 and living nearby.  All this 
had caused tensions.  He just wanted to be left alone.  None of the articles were true 
of him save that he was in the PUP.  His counsel raised with him the issue that he 
had a UVF flag hanging from his own house.  He said that the flag was a centenary 
flag referring back to the founding of the UVF in 1912. 
 
I pause there to make two observations on the high authority of Lord MacDermott, a 
member of the original U.V.F, who was later Lord Chief Justice of Northern Ireland. 
In his memoir, Enriching Life, one sees that that UVF was founded in 1913 not 1912. 



 
11 

 

He points out that there is no connection between it, however one regards it, and the 
terrorist gang which took its name. 
 
[25] In January 2014 Mr Fulton had sought to obtain an injunction restraining the 
defendant from publishing any allegations that he was associated with the Ulster 
Volunteer Force.  He acknowledged to his counsel in his evidence before me that he 
had made errors in his first affidavit, by failing to disclose his arrest on a charge of 
disorderly behaviour.  The conclusions of Gillen J, as he then was, on this I shall 
return to in due course.   
 
[26] With regard to his claim that there is an interference with his Article 2 right to 
life he was asked had there in fact been a killing of a Loyalist by dissident 
Republicans in recent memory.  He said “no, just threats but no attacks that he was 
aware of”.   
 
[27] Mr Fulton was cross-examined by Mr Brett Lockhart Q.C.  He acknowledged 
that the newspaper had not published any details of his address or of his family.  He 
acknowledged that the affidavits, four, previously sworn by him had not contended 
that he went to the PSNI every time he was named in these articles, about 2½ years 
ago.   He acknowledged that the first threat warning he received from the police was 
before any photograph of him or article about him was published by the defendant.  
He accepted that his account of the exchange with the “community representative” 
about dissident Republicans was important in linking that exchange to the threat.  
He accepted that he had a duty of candour when applying for an injunction before 
Gillen J.  He had no comprehensible answer as to why he had not disclosed that in 
his affidavits before the Judge.  After a little time he suggested that that might be 
because there was “so many things at once”.   
 
[28] At first he said that the PUP did not really have any link with the UVF.  Then 
he admitted that the PUP did give guidance to the UVF and another Loyalist body.  
Mr Lockhart reminded him of the resignation of Ms Dawn Purvis from the party 
over events (including the murder of a Loyalist) which she considered indefensible.  
The plaintiff then admitted that the PUP had announced that it would maintain its 
link with the UVF.  His evidence at this point, before the luncheon interval on 22 
September, as at other times, was inconsistent and unimpressive.  At one point he 
admitted that he did speak to the UVF in his area.  Then he denied speaking to them 
and said he did know who the UVF were in the village.  He then, inconsistently, said 
he had an idea of who they were.  His account changed in several respects in this 
regard.  It was put to him that he was representing the UVF at the unveiling of the 
new mural which had replaced an earlier more extreme mural.  It was only after the 
luncheon interval and some further questions that he resorted to saying that he was 
not going to start naming UVF men in a Protestant area where he lived.  
 
[29] Counsel then cross-examined him about his own volunteered evidence that in 
a prolonged riot around Broadway off the Donegall Road he had spoken to the 



 
12 

 

police.  Again his evidence here was unconvincing and inconsistent as to why he 
took on that role. 
 
[30] He was asked about the other people named in the articles as prominent 
members of the UVF.  He admitted to knowing a number of these people.  He agreed 
that although repeatedly named as members of the UVF they often had no 
convictions but themselves never sued over this allegation.   
 
[31] Counsel put to him an extract from the evidence of Assistant Chief Constable 
Drew Harris to the Northern Ireland Affairs Committee of the House of Commons 
on 29 October 2013.  In summary that was to the effect that although the leadership 
of the UVF at a certain level was committed to trying to take the UVF off the stage 
the membership in sizeable chunks, including in south Belfast, thought otherwise.  
Police saw “their involvement in serious crime, robbery, extortion and drug dealing, 
probably drug dealing being the principal source of funding.”  Mr Fulton said he did 
not see this in the Village.  He did not want his children on drugs.  Nevertheless he 
was afraid of naming the UVF.  He denied that the UVF harassed the areas in which 
they were strong or that they resorted to extortion.  Inconsistently, when counsel put 
to him that people were frightened to give evidence against paramilitaries he agreed 
that was so.  He agreed it was probably true especially in the village.   
 
[32] He was cross-examined about flying the UVF flag outside his home.  He 
emphasised that 1912, in smaller print I observe, was to be seen under the initials 
UVF and therefore he was referring back to the formation of that body and not to the 
current proscribed terrorist organisation.  But he did admit to counsel that such flags 
were normally seen on lamp posts not on people’s houses. He admitted that his was 
the only one in his street.  In the course of continued cross-examination I note him as 
saying that he was proud to identify with the Ulster Volunteer Force but he went on 
to indicate that he meant the original Ulster Volunteer Force from before the First 
World War.  
 
[33] He was cross-examined about his foreign holidays, on the basis that they 
indicated that he had a source of illegal income over and above his State benefits.  
With regard to one holiday he named the precise sum that was spent on it for him 
and his family and claimed that his mother had paid this.  He said she was a retired 
manager.  With regard to his holiday in September 2013 with three men friends he 
said he did pay but that the holiday cost only £210 each because they were sharing a 
room.  He does not smoke and does not drink much.  The amount that his mother 
had given him seemed to vary each time that he was asked about it.  He explained 
the medical condition which meant that he could not work and that he got about 
£900 a month in benefits.  He claimed to have some difficulty with literacy and also 
to a degree of embarrassment in telling his ‘good looking young (female) solicitor’ 
some of these personal details which explained why they had not been in earlier 
affidavits.  He was cross-examined at length about the articles published about him.  
I do not propose to go through that in detail but refer only to some salient features.   
 



 
13 

 

[34] He initially came to attention because he was photographed walking behind 
the YCV (Young Citizen or Conway Volunteers) band.  In doing so he was not 
walking with the UVF but with the Royal Black Preceptory.  He then admitted he 
was not a member of the Royal Black Preceptory.  He was reminded that he had 
already been on notice of a threat at this time with which he agreed.  He was then 
asked why did he not stay away from such an event if he had already been 
threatened, to which he gave no coherent answer.   
 
[35] When cross-examined about the information that had been volunteered to the 
defendant about him he asked “Do they get paid? Do they do it for money?”  I pause 
there to say that his answers to counsel increasingly took the form of other questions 
delivered in a competitive and aggressive way.   
 
[36] It was put to him that many of the details reported to the Sunday World had 
in fact proven to be correct e.g. his wife’s cosmetic surgery.  He denied that the UVF 
were involved in drug dealing.  Later he said that he was never aware of UVF 
punishment beatings in the last 3 or 4 years.  That would not accord with the view 
expressed by the PSNI to the House of Commons put in evidence to the court on 
consent.  When asked about the attack on the three young women in the Rangers 
Club he admitted that he knew McGrath (later convicted) but said:  “I know nothing 
about the incident”.   
 
[37] It was put to him that contrary to his evidence that he was not at the protest 
with regard to flags on 3 February 2013 he had in fact been seen at that one by the 
defendant’s journalist Mr Sullivan.  He again denied that he was there.   
 
[38] His cross-examination continued on 23 September.  He confirmed that he was 
a friend of Stuart Lindsay and that he believed that he had received a sentence of 9 
years’ imprisonment for an attack with a machete on a Catholic.  He admitted that he 
believed Stuart Lindsay had served a further 6 months in 2014 for possession of a 
knife, presumably in a public place.  He admitted that Stuart Lindsay was one of the 
men he went on holidays with in September 2013.  He was asked about the incidents 
on 16 October 2013 when it was put to him that Mr Sullivan had seen him heavily 
involved in apparently fermenting trouble on that day with the police.  He said, 
more than once, that this was a lie.  He was with Stuart Lindsay on that occasion.  He 
denied following Mr Sullivan with Lindsay in a threatening manner.   
 
[39] With regard to the covenant parade he agreed that there were many well-
known UVF persons whom he knew or recognised from the press.  Again with 
regard to his Article 2 claim it was put to him that he had done little to reduce the 
threat to him after he was warned by the police other than put up cameras.  He 
claimed that he did not go out too much or by himself.  It was put to him that he 
went to these Loyalist protests but he pointed out that in doing so he was consorting 
with other Protestants, with whom (implicitly) he felt safe.   
 



 
14 

 

[40] It was put to him that some 50 police officers had been injured in the riot on 9 
August 2013 but he said that he had done nothing and had been acquitted of the 
charge against him.   
 
[41] When it was put to him that he waited some 15 months before doing anything 
about these articles he claimed that he had tried to contact various organisations 
including Amnesty International. He had to admit that he had never mentioned this 
in the four affidavits that he had previously sworn and that there was no 
documentary evidence of any such attempt.  When it was put to him that he was 
“enjoying his notoriety” he said no but laughed.  With regard to the reference to him 
in the newspaper as a stool pigeon he said that was a term that meant a police 
informer.   
 
[42]  Counsel put to him an emailed letter from his present solicitors of 2 
November 2013 to Mr Kieran Kelly for the defendants.  In the fourth paragraph the 
letter says: 
 

“We can now confirm that Mr Fulton was never charged 
with any offence.” 

 
That was untrue.   In the fifth paragraph of that letter counsel pointed out the letter 
went on to say that the plaintiff “has never been the subject of any threat up until the 
Sunday World named him as a criminal figure in the UVF”.  The plaintiff admitted 
that that was a very misleading statement.  It was, in fact, also untrue. 
 
[43] On re-examination the plaintiff said that he had received more threats since 
2014, perhaps three or four more from the police, one as recently as the previous 
Saturday.  He also reported having a series of meetings with the late Gerry Conlon 
and Justice Watch Ireland who recommended Kevin Winters to him as a solicitor. 
 
[44]   At this point the plaintiff’s counsel put in evidence the plaintiff’s medical 
notes and records to support his claim for damages, pursuant to Art. 5 of the 
Protection from Harassment (NI) Order 1997, for anxiety caused by the defendant. 
The plaintiff said that he went to his doctor. He was already on medication but the 
doctor “juggled with it a bit”.  He said that his doctor sent him to a psychiatrist, or 
counsellor, he did not know which.  This had occurred maybe about 6 months ago.  
It was regarding the paper articles (sic).  As Mr Lockhart had only just received these 
notes and records he was unable to cross-examine on them at that time.   
 
[45] Mr Lockhart QC, on instructions, following his solicitor’s perusal over a short 
period of time of the notes and records, did put one matter to Mr Fulton. It 
transpired that there was a record of him complaining of threats to his life and being 
hyper vigilant on 15 April 2005.  The plaintiff explained that this was because he was 
standing beside a man called Stephen Clarke when he was shot by the UVF.  He 
could not explain why he knew it was the UVF.  The bullet grazed his own chest.  
Mr Clarke survived.  The matter was investigated by the police.  In connection with 



 
15 

 

that he had some five psychiatric appointments, which the records suggest he did 
not attend.   
 
[46] It was at this point that the records were put in evidence.  There does seem to 
be a record of what Fulton describes including a referral for counselling.   I also see 
in the records that he attended at least twice in 2014 with anxiety and lowered mood 
and on both occasions complained about the allegations in the press.  He also seems 
to have had psychiatric referrals from time to time in 2013/2014 but also in 2009 and 
2005 long before these articles. 
 
[47] Mr Lockhart cross-examined him about the 2005 entry.  It appears that he was 
complaining then, understandably, of hyper-vigilance, and was also sent for 
psychiatric appointments. I also note an entry for the 11 December 2002 which 
shows that he had a serious head injury in or about 1995 which was still causing him 
symptoms some seven years later.  These symptoms included anxiety, stress and 
annoyance.  That completed the plaintiff’s evidence.   
 
The defendant’s evidence 
 
[48] The defendant called Mr Richard Sullivan who had been a journalist for 
28 years, 18 of them with the Sunday World.  He was the Deputy Editor of the 
Northern edition responsible for the news items, some of which he wrote himself.   
 
[49] He said that the paper paid for information only on very very few occasions, 
perhaps twice in his 18 years.  None of the information received about Mr Fulton 
had been paid for.  The information came from a variety of sources.  The paper had a 
clear trademark, in his view, of exposing paramilitaries and crime which attracted 
the provision of information.  He was insistent on the strict confidentiality of his 
sources, something that Mr O’Donoghue did not seek to press him on.  He was alert 
to the possibility of information having a vindictive motive.  He and his colleagues 
would seek to “check and re-check items before writing or publishing”.  He himself 
had received threats over the years including three bullets in the post in 2013 and 
2014.  A picture of him had been published in the UVF magazine with crosshairs 
over his face.  Bullets had been sent with a sympathy card from the South Belfast 
UVF.   
 
[50] He had never heard of the plaintiff before 6 August but thereafter persons 
came forward who briefed him on Fulton’s alleged activities.  As the articles 
appeared more persons came forward with more information.  Mostly it was from a 
core of trusted sources known to the witness.   
 
[51] On the application of the plaintiff and on the direction of the court the 
defendant had belatedly discovered the notes made by Mr Sullivan and, insofar as 
they existed, by Mr McDowell, in a redacted form, relating to these articles.  
Mr Sullivan explained his working method which meant that the notes were not 
extensive because the information was often obtained by him in informal 



 
16 

 

conversations over a cup of coffee where it would have drawn attention to him and 
his source if he began writing notes.  Some went straight on to the computer. 
 
[52] Mr Sullivan went through in some detail the material that the paper had been 
given in relation to these various incidents.  The picture that was being drawn for 
the court was that it was not the mere repetition of the original information but that 
fresh information about Mr Fulton or his associates of various incidents came to the 
newspaper.  Where on checking it they believed it to be reliable they then reported 
it. 
 
[53] Mr Sullivan described the incident in particular on 16 October 2013 where he 
believed that he was being “tailed” by three men after Mr Fulton spotted him.  As 
part of his duties he attended many Loyalist protests and saw the plaintiff at a 
number of them including the one disputed by the plaintiff.  He saw the police take 
the plaintiff aside on 19 August 2013.   
 
[54] Mr Sullivan described the event of 9 August 2013.  Among the persons they 
observed as well as the plaintiff and Edward Rainey was Clifford Peoples who had 
been sentenced to 10 years’ imprisonment for directing terrorism.  The 
demonstration turned into a riot with flagstones being broken up and thrown at the 
police.   He saw police take Mr Fulton away but as I have mentioned he was not 
convicted of any offence.   
 
[55] Mr Sullivan described his knowledge of the Ulster Volunteer Force and its 
leaders.  He named a number of these to the court, apart from the plaintiff.  He said 
such information as to their leaders was well-known, at least to journalists.  
Although naming these men repeatedly none of them had ever sued the newspaper 
for defamation.  They included a number of persons whom the plaintiff had 
admitted to knowing.  This witness referred to the evidence of ACC Drew Harris 
which he had referred to in his affidavit, commenting on the UVF being a significant 
crime organisation involved in drug dealing, extortion, loan sharking and 
intimidation. 
 
[56] Mr Sullivan was cross-examined by Mr O’Donoghue on behalf of Mr Fulton.  
He said the Sunday World newspaper had in total a readership of some two point 
four million. He acknowledged that it was published for profit.  He was queried 
why, if he was well-informed about the UVF, he had never heard of Mr Fulton until 
September 2012 when the paper accused him of being the UVF commanding officer 
in south Belfast.  Mr Sullivan said that he worked closely with Mr McDowell and, at 
that time, another journalist on articles.  He did not have any very satisfactory 
answer to Mr O’Donoghue’s point.  He accepted that he did not know whether or 
not this allegation was true but he did maintain that he believed it was true.  It was 
based on the views of other well-informed persons.  His sources were neither police 
informers nor members of the security forces.   
 



 
17 

 

[57] He denied that a decision was made to target this plaintiff.  He denied that he 
invented the term “Meerkat” but said that that came from a source.  It was then 
pointed out to him that the newspaper article of 9 September 2012 claimed that the 
plaintiff had been “dubbed Meerkat by the police”.  Mr Sullivan said that was 
Mr McDowell’s information and not his.  Mr Sullivan said there was a long tradition 
in Loyalist circles of having nicknames of which a number of examples have 
occurred in this case.  He accepted that Fulton had never been asked to account for 
his activities by the police.  The paper only reported allegations as facts if they 
believed them. 
 
[58] Counsel for Fulton pressed Richard Sullivan on the basis that the paper did 
not give his client an opportunity to respond to or comment on these serious 
allegations.  His answer to that was to the effect that it had not borne fruit in the past 
with people of that kind who dismissed the allegations or would make no comment, 
even if they were able to contact them.  To physically seek them out and ask for 
comment face to face would invite physical retribution, it was later said.   
 
[59] The witness was pressed with the point that the police had not prosecuted 
Mr Fulton for any of these matters.  Mr Sullivan said that witnesses were terrified to 
speak out.   
 
[60] Counsel pointed out a number of minor inconsistencies in what was being 
alleged against his client e.g. as to whether he was the officer commanding the UVF 
in South Belfast or maybe the second in command.  Likewise Mr Sullivan accepted 
that with regard to the tasering one sentence in a report overstated the role of Fulton 
in the ill-treatment of this youth.  Again counsel pointed out that as late as 21 April 
2015 it was being suggested that Mr Fulton had been “fired” by the UVF.  The 
witness had spoken to police on occasions about the plaintiff.  They had a line of 
communication with the police.   
 
[61] The defendant then called Mr James Alexander McDowell, known as 
Jim McDowell, on its behalf.  He had recently retired as the Northern Editor of the 
Sunday World.  He had been a journalist since 1968 and for some 11 years ran a 
press agency.  He was invited to become Northern Editor of the newspaper some 
25 years ago after the departure of Mr Jim Campbell.   
 
[62] In his evidence in chief he spoke of the personal cost of the “very torrid and 
rough, albeit rewarding, ride which he had endured”.  He had been beaten up 
outside the City Hall by the Ulster Volunteer Force.  His colleague, Mr Martin 
O’Hagan, had been murdered 14 years ago.  There were often threats against the 
journalists.  The police patrolled constantly in their vicinity.  His son had to give up 
employment for a time owing to threats from loyalists.  The PUP knew of his 
personal hatred for all paramilitaries and refused to talk to him.  He gave evidence 
that when confronting a loyalist he had been hit in the face on one occasion and 
threatened with a gun on another occasion.  It was futile to speak to these people.  



 
18 

 

On an occasion when he attempted to do so, in the Royal Courts of Justice, he was 
greeted with expletives.   
 
[63] He acknowledged that he had a paucity of notes but he retained much in his 
own head.  He knew the village well and knew the Ed Rainey referred to in the 
articles.  He had detailed knowledge of this man and of his predecessors and 
attended funerals with them.  They did not make up information or nicknames 
about Fulton or other people but these came to him from sources.  He would absorb 
the information to cross-check it and collate it before publishing it.  He had heard of 
Colin Fulton before August 2012 but did not know of his rank.  He made further 
allegations about his criminal past in giving evidence about him. 
 
[64] He was cross-examined by Mr O’Donoghue.  He accepted that the police had 
never once arrested the plaintiff for these matters but said he could not answer for 
the police.  He said that the circulation of the newspaper, as opposed to its 
readership, was 47,600 in Northern Ireland, mostly in the east of the province.  He 
accepted that with modern technology many of these articles would remain in 
perpetuity on the internet, although he himself had had some material regarding his 
own family removed and presumably others could do the same.  He defended the 
methodology pointing out that they had been voted Northern Ireland Sunday 
Newspaper of the Year some 5 years in a row.   
 
[65] He defended the paucity of his notes by saying that he was trained to retain 
matters and that they cross-checked any allegations before publishing them.   
 
[66] The witness was ably cross-examined by Mr O’Donoghue about certain 
demonstrable albeit lesser inconsistencies in the articles e.g. whether it was the 
police who had nicknamed the plaintiff Meerkat or “his pals”.  On that topic he was 
adamant that he had not ascribed that label and that it may be that the plaintiff was 
called that nickname by both the police and his colleagues. 
 
[67] He acknowledged that they had not reported Fulton’s acquittal by the 
Magistrates’ Court.  He said that theirs was a Sunday Newspaper, not a daily 
newspaper of record.  They did not have a court reporter.  He could not recall 
specifically whether or not he was there at the time or conscious of that court 
hearing.  Counsel pointed out that the hearing was the day after the injunction 
hearing against them.  Mr McDowell repeated that theirs was a Sunday newspaper 
and that he could not recall the precise matter.  He was cross-examined about the 
allegation in the newspaper of 18 April 2013 that his client was a “stool pigeon” and 
appreciated that one of the meanings of that was of him being a “tout”.   
 
[68] In answer to a question from the court he said that he did speak to the police 
about these matters.  In particular if he garnered information in advance of a crime 
he appreciated his first duty was to inform the police.  He spoke to the police, both in 
the past and nowadays frequently, sometimes on social occasions.   
 



 
19 

 

The law 
 
[69] The main thrust of the plaintiff’s case related to a civil claim pursuant to The 
Protection from Harassment (Northern Ireland) Order 1997.  The secondary claim 
was in foot of Article 2 of the European Convention on Human Rights, the right to 
life.   
 
[70] I begin by setting out the relevant provisions of the 1997 Order which accord 
in substance though not in their numbering with the Protection from Harassment 
Act 1997. 
 
[71] Article 3 of the Order reads as follows: 
 

“3.—(1) A person shall not pursue a course of 
conduct—  
 
(a) which amounts to harassment of another; and 
 
(b) which he knows or ought to know amounts to 

harassment of the other. 
 
(2)  For the purposes of this Article, the person 
whose course of conduct is in question ought to know 
that it amounts to harassment of another if a 
reasonable person in possession of the same 
information would think the course of conduct 
amounted to harassment of the other.  
 
(3)  Paragraph (1) does not apply to a course of 
conduct if the person who pursued it shows—  
 
(a) that it was pursued for the purpose of 

preventing or detecting crime; 
 
(b) that it was pursued under any statutory 

provision or rule of law or to comply with any 
condition or requirement imposed by any 
person under any statutory provision; or 

 
(c) that in the particular circumstances the pursuit 

of the course of conduct was reasonable.” 
 

[72] Article 4 of the Order creates an offence of harassment and Article 5 provides 
a civil remedy which the plaintiff seeks to avail of here.  He contends that he is a 
victim of the course of conduct in question who should be awarded damages for 



 
20 

 

“any anxiety caused by the harassment and any financial loss resulting from the 
harassment” (Article 5(2)).  There is no claim for financial damages in this case. 
 
[73] The leading authority on the topic is that of Thomas v News Group 
Newspapers Limited and Another [2001] EWCA Civ. 1233.  Lord Phillips MR 
delivered the judgment of the court with which Jonathan Parker LJ and Lord Mustill 
agreed.  It was an appeal by Newspapers Limited from the decision of HHJ Cox to 
refuse to strike out a claim under the Protection from Harassment Act 1997.  The 
plaintiff had been criticised in The Sun newspaper for reporting two police sergeants 
for apparently racist remarks made within her hearing when she worked as a clerk 
in a police station in south London. 
 
[74] The Master of the Rolls drew attention to Article 10 of the European 
Convention on Human Rights on which the newspaper relied. 
 

“1. Everyone has the right to freedom of 
expression. This right shall include freedom to hold 
opinions and to receive and impart information and 
ideas without interference by public authority and 
regardless of frontiers. This Article shall not prevent 
States from requiring the licensing of broadcasting, 
television or cinema enterprises. 
 
2. The exercise of these freedoms, since it carries 
with it duties and responsibilities, may be subject to 
such formalities, conditions, restrictions or penalties 
as are prescribed by law and are necessary in a 
democratic society, in the interests of national 
security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of 
health or morals, for the protection of the reputation 
or rights of others, for preventing the disclosure of 
information received in confidence, or for 
maintaining the authority and impartiality of the 
judiciary.” 
 

[75] He further drew attention to Section 12(4) of the Human Rights Act.  
Blackstone’s Human Rights Digest, 2001, paragraph 5.2 quotes the then Home 
Secretary in the House of Commons to this effect with regard to Section 12. “We 
have taken the opportunity to enhance press freedom in a wider way than would 
arise simply from the incorporation of the Convention into our domestic law.” 
 
The relevant provision quoted by Lord Phillips reads: 
 

“The court must have particular regard to the 
importance of the Convention right to freedom of 



 
21 

 

expression and, where the proceedings relate to 
material which the respondent claims, or which 
appears to the court, to be journalistic, literary or 
artistic material (or to conduct connected with such 
material), to – 
 
(a) the extent to which –  
 

(i) the material has, or is about to become 
available to the public; or 

 
(ii) it is, or would be, in the public interest 

for the material to be published; 
 
(b) any relevant privacy code.” 

 
His Lordship quoted further dicta from the Strasbourg Court and the House of 
Lords emphasising the importance of this right in a democratic society. 
 
[76] I set out the more salient paragraphs of his judgment with relevance to the 
case before me. 

“[29] Section 7 of the 1997 Act does not purport to 
provide a comprehensive definition of harassment. 
There are many actions that foreseeably alarm or 
cause a person distress that could not possibly be 
described as harassment. It seems to me that section 7 
is dealing with that element of the offence which is 
constituted by the effect of the conduct rather than 
with the types of conduct that produce that effect.  

[30] The Act does not attempt to define the type of 
conduct that is capable of constituting harassment. 
"Harassment" is, however, a word which has a 
meaning which is generally understood. It describes 
conduct targeted at an individual which is calculated 
to produce the consequences described in section 7 
and which is oppressive and unreasonable. The 
practice of stalking is a prime example of such 
conduct.  

[31] The fact that conduct that is reasonable will not 
constitute harassment is clear from section 1(3) (c) of 
the Act. While that subsection places the burden of 
proof on the defendant that does not absolve the 
claimant from pleading facts which are capable of 



 
22 

 

amounting to harassment. Unless the claimant's 
pleading alleges conduct by the defendant which is, 
at least, arguably unreasonable, it is unlikely to set 
out a viable plea of harassment.  

The nature of reasonable conduct.  

[32] Whether conduct is reasonable will depend upon 
the circumstances of the particular case. When 
considering whether the conduct of the press in 
publishing articles is reasonable for the purposes of 
the 1997 Act, the answer does not turn upon whether 
opinions expressed in the article are reasonably held. 
The question must be answered by reference to the 
right of the press to freedom of expression which has 
been so emphatically recognised by the jurisprudence 
both of Strasbourg and this country.  

[33] Prior to the 1997 Act, the freedom with which the 
press could publish facts or opinions about 
individuals was circumscribed by the law of 
defamation. Protection of reputation is a legitimate 
reason to restrict freedom of expression. Subject to the 
law of defamation, the press was entitled to publish 
an article, or series of articles, about an individual, 
notwithstanding that it could be foreseen that such 
conduct was likely to cause distress to the subject of 
the article.  

[34] The 1997 Act has not rendered such conduct 
unlawful. In general, press criticism, even if robust, 
does not constitute unreasonable conduct and does 
not fall within the natural meaning of harassment. A 
pleading, which does no more than allege that the 
defendant newspaper has published a series of 
articles that have foreseeably caused distress to an 
individual, will be susceptible to a strike-out on the 
ground that it discloses no arguable case of 
harassment.  

[35] It is common ground between the parties to this 
appeal, and properly so, that before press 
publications are capable of constituting harassment, 
they must be attended by some exceptional 
circumstance which justifies sanctions and the 
restriction on the freedom of expression that they 



 
23 

 

involve. It is also common ground that such 
circumstances will be rare.”  

[77] It is also right to quote his comment in conclusion, having found that the 
plaintiff/respondent there had an arguable case the articles constituted an 
incitement to racial hatred.   
 

“On my analysis, the test requires the publisher to 
consider whether a proposed series of articles, which 
is likely to cause distress to an individual, would 
constitute an abuse of the freedom of press which the 
pressing social needs of a democratic society requires 
should be curbed.  This is a familiar test and not one 
which offends against Strasbourg requirement of 
certainty.” 

 
[78] This legislation and Thomas were considered by Weatherup J, as he then was, 
in King v Sunday Newspapers Limited [2010] NIQB 107.  That was a claim again by 
a Loyalist against the Sunday World Newspaper.  Harassment made up a part of the 
claim there.  The judge found the following at [43]: 
 

“The central theme of the articles reflects the 
reporting of matters of legitimate public interest 
concerning criminal activity and criminal lifestyle. 
The truth of the central theme of the articles was not 
an issue in these proceedings. I am satisfied as to the 
bona fides of the defendant in advancing the central 
theme of the articles.” 
 

[79] The judge went on to note that there were inaccuracies in the articles.  He 
reached his conclusion as follows: 
 

“[46]      The present case is not attended by some 
exceptional circumstance which justifies sanctions 
and the restriction on the freedom of expression that 
they involve. Nor does the publication of the series of 
articles constitute an abuse of the freedom of press 
which the pressing social needs of a democratic 
society require should be curbed.  Overall, on the 
question as to whether or not this series of articles 
constituted reasonable conduct, I am satisfied that 
they did and that they did not amount to harassment 
of the plaintiff.” 
 

[80] Drew Robert King then appealed that decision to the Court of Appeal in 
Northern Ireland which gave its judgment in King v Sunday Newspapers Limited 



 
24 

 

[2011] NICA 8.  Girvan LJ delivered the judgment of the court with which Higgins 
and Coghlin LJJ agreed.  Girvan LJ dealt with the topic of harassment at [34] and the 
following.  At [36] he said this, following citation of Article 3(3) of the 1997 Order: 
 

“While the provisions of the Order are capable of 
applying to this series of newspaper articles and 
while the judge justifiably concluded that the articles 
would have caused alarm and distress to the 
appellant (and must have been intended to do so), in 
a case of harassment a plaintiff must show that the 
conduct was oppressive and unreasonable.” 

 
[81] Mr O’Donoghue QC submits that Girvan LJ fell into error at that point.  The 
normal implication of Article 3(3) would be that the burden was on the defendant to 
show that in the particular circumstances its pursuit “of the course of conduct was 
reasonable”.  Indeed Lord Phillips MR expressly found the burden to be on the 
defendant in that regard at [31] of Thomas.  
 
[82] I must accept the force of this submission but it does not render the decision 
as a whole per incuriam because the court cited with approval the decision of the 
Court of Appeal in England in Thomas.  Counsel suggest that the court was led into 
this error by the summary of relevant matters set out in Dowson v Chief Constable 
of Northumbria Police [2010] EWHC 2612. 
 
[83]  If one separates out the issues  when the burden of proof changes what are the 
issues the court must decide before finding in favour of the plaintiff in a claim of this 
kind for damages under the 1997 Order?   
 

(i) Was there a course of conduct i.e. conduct on at least two occasions?  
Conduct includes speech or writing. 

 
(ii) Did the defendant know, or ought he to have known that the course of 

conduct would amount to harassment of the other i.e. what a 
reasonable person in possession of the same information would think 
amounted to oppressive behaviour or conduct likely to distress, wear 
out or cause anxiety to the plaintiff? 

 
(iii) Did the course of conduct in fact cause anxiety to the plaintiff 

justifying an award of damages under Article 5 of the Order? 
 

[84] If these matters are established has the defendant, nevertheless, shown that it 
was entitled to have paragraph (1) of the Article 3 disapplied because its course of 
conduct was within one of the three defences set out at paragraph 3(3) i.e. – 
 

“(a) That it was pursued for the purpose of 
preventing and detecting crime; 



 
25 

 

 
(b) That it was pursued under any statutory 
provision or rule of law or to comply with any 
condition or requirement imposed by any person 
under statutory provision; 
 
(c) That in the particular circumstances the pursuit 
of course of conduct was reasonable.” 
 

This might be an alternative way to set the matter out from the compendious 
approach adopted in Thomas and King.  Out of caution I shall address the evidence 
under both the approach binding on me and this possible alternative approach. 
 
[85] As the articles here concern alleged criminal activity and criminal lifestyle it 
is right to recall that the defendants did not seek to rely on the defence open to them 
under Article 3(3)(a) i.e. that the course of conduct “was pursued for the purpose of 
preventing or detecting crime.”  Although not expressly referred to in the 
submissions I presume they were accepting the view of Walker J in EDO MBM 
Technology Limited v Axworthy [2005] EWHC (QB) 2490, [53], to this effect.   
 

“I conclude that to rely on s. 1(3)(a) a defendant must 
have intended to prevent a crime that was both 
specific, in a sense that a particular victim or victims 
and a particular danger could be identified, and 
immediate and imminent.”  

 
[86] The decision of the judge in King v Sunday Newspapers Limited was based 
on his finding of the “bona fides of the defendant in advancing the central theme of 
the articles” [43].  I do not think it is safe to conclude from that that the learned 
judge was saying that good faith on the part of the defendants was sufficient in itself 
to make a finding of reasonable conduct on their part.  Somebody may believe grave 
allegations in good faith and yet their belief may be utterly unreasonable and their 
pursuit of such allegations, in the press or otherwise, equally unreasonable. I 
conclude that his paragraph [46] conveys a wider test.  
 
[87] It seems to me that, as contemplated by the Court of Appeal in their judgment 
and their citation of Simon J in Dowson v The Chief Constable of Northumbria 
Police [2010] EWHC 2612 (QB) that a measure of objective judgment is appropriate. 
It follows from that that it is not only a matter of the good faith of the defendant. 
There must be a factual basis for that belief. 
 
[88]  I remind myself that membership of a prescribed organisation such as the 
Ulster Volunteer Force is a criminal offence.  Mr Fulton is accused by the defendant 
in these articles of many criminal offences.  I make no finding of criminal or civil 
liability in this case which binds me or another court in any other proceedings.  The 



 
26 

 

conclusions which I make are merely sufficient to deal with the issues in these 
proceedings before me.   
 
[89] What constitutes harassment was considered by Maurice Kay LJ in Veakins 
and Kier Islington Limited [2009] EWCA Civ. 1288.  He reviewed the relevant 
appellant decisions including Majrowski v Guy’s and St Thomas’ NHS Trust [2007] 
1 AC 224; Alan v London Borough Suffolk [2008] EWCA Civ. 1478 and Ferguson v 
British Gas Trading Limited [2009] EWCA Civ. 46.  This case was in the employment 
context.  He concluded at paragraph [15] that the evidence in that case “crosses the 
line into conduct which is oppressive and unreasonable”.  He puts it slightly 
differently in the conclusion:   
 

“I found the conduct in this case to be ‘oppressive and 
unacceptable’ but I have done so in circumstances 
where I have described it as ‘extraordinary’.  I do not 
expect that many work cases will give rise to this 
liability.”   

 
 
Conclusions 
 
[90] Bearing those comments on the relevant legal principles in mind I reach the 
following findings. The series of articles constituted a course of conduct towards the 
plaintiff.  The articles were such that the defendant would have known or ought to 
have known that they would cause distress and anxiety to the plaintiff. I find that 
they did have such an effect.  To that extent they were prima facie oppressive.   
 
[91] However, the defendant has satisfied me pursuant to Article 3(3)(c) that its 
conduct in publishing the articles was nevertheless reasonable. Such a finding must 
be based on the circumstances of this particular case, per Lord Phillips in Thomas at 
[32].  I reach that conclusion for the following reasons.  Given that it would be 
inappropriate for me to reach any firm findings on the truth of allegations in the 
articles it is appropriate to express those reasons in a summary form.   
 
[92] Firstly, having heard the two experienced and courageous journalists 
concerned I am satisfied that they were acting in good faith in publishing the 
articles.  Although their sources were anonymous to the court they were known to 
the journalists and were cross-checked by them.  I do not consider that their 
motivation was vindictive but was to expose criminal conduct and wrongdoing.   
 
[93] Secondly, in arriving at that conclusion I have taken into account the evidence 
of Mr Fulton.  It is not evidence on which I would feel it safe to rely having had the 
opportunity of considering his answers and his demeanour over an extended period 
in the witness box.  It can be seen from above that many of his answers were 
inconsistent and contradictory. He had caused his solicitors to make false statements 
in correspondence. When pressed by Mr Lockhart for the paper he resorted to a 



 
27 

 

brazen assertion that the allegations were “all lies.” Under pressure he reached for 
explanations that had never been raised before by him or those acting for him. He 
was not convincing in his denials of many allegations. 
 
[94] Thirdly, while there are undoubtedly some inaccuracies demonstrated in the 
articles, and while I do not make any finding of fact on the truth of those matters in 
dispute, for the reasons outlined above, it is right to say that some matters which are 
not in dispute, shore up and sustain a finding that the defendant’s conduct was 
reasonable in making allegations of this nature against this plaintiff.   Mr Fulton is 
admittedly a member of the Progressive Unionist Party which, after initial denials, 
he admitted had links with the UVF.  He attended at least five marches attended by 
and sometimes organised by UVF members.  He knew and associated with a 
considerable number of people alleged to be members of the UVF who had never 
sued to deny such allegations.  He was a close friend of one man with a serious 
conviction in the past for a grave sectarian attack whom he admitted had a more 
recent conviction warranting a further period of imprisonment.  He flew the only 
UVF flag in his street. While not necessary for my own findings I note the adverse 
conclusions reached by Gillen J, as he then was, at [2014] NIQB 35. 
 
[95] I take into account the strongest point argued on his behalf.  This is that he 
has never been arrested or questioned by the Police Service of Northern Ireland 
about these serious allegations.  Mr Lockhart, for the defendant, submits that there 
may be many reasons for that.  What is certainly the case is that the police for good 
operational reasons could choose not to arrest this particular individual.  Another 
possibility is that they or the state authorities are at fault in addressing these alleged 
paramilitaries and ought to be investigating him and others about these matters. 
Various possibilities exist to explain their inaction, including a difficulty with 
witnesses. The fact that they have not interviewed him does not deter me from 
reaching my conclusions here.   
 
[96] I note that he has not opted for the obvious remedy of suing for defamation. 
His counsel says that is because there is no legal aid for defamation. That is what the 
legislature has determined. This legislation was not enacted to circumvent that 
provision in law. I conclude that he is not entitled to the civil remedy of damages as 
the statutory tort of harassment has not been proved on his part.  I observe that one 
could reach that finding on rather less material than the defendant was able to 
adduce in this case. 
 
[97] For the avoidance of doubt, in applying the test formulated by Lord Phillips, I 
do not consider that this series of articles, although likely to cause distress to an 
individual, do in fact constitute an abuse of the freedom of press which the pressing 
social needs of a democratic society require. Rather they are to be seen as a robust 
expression of press freedom which the courts have a duty to protect. 
 



 
28 

 

Article 2 of the European Convention on Human Rights 
 
[98] I also reject the complaint on the part of the plaintiff that the defendant was in 
breach of his Article 2 rights.  The first threat notice he received was before there was 
any reference to him by this newspaper.  As professing to be a member of an illegal 
organisation is in itself a criminal offence it would be inappropriate for me to 
express a view regarding that in light of the plaintiff’s conduct.  Suffice it to say, for 
these purposes, that he has failed to take a number of obvious steps on his own part 
with regard to his right to life but, on the contrary, has continued to be prominent in 
the role as a representative of Loyalism in the Village area and at demonstrations 
and in his associations and activities. I formed the view that he did relish his 
notoriety, as counsel put to him.  It is the facts which lead to the threats more than 
the reporting of facts or allegations made in good faith by experienced journalists.     
 


