
1 

 

Neutral Citation No:  [2017] NICA 45 
  
Judgment: approved by the Court for handing down 
(subject to editorial corrections)*  

Ref:     MOR10381 
 
 
Delivered: 11/8/2017 

 
 

IN HER MAJESTY’S COURT OF APPEAL IN NORTHERN IRELAND 
_________ 

 

COLIN FULTON 

-v- 

SUNDAY NEWSPAPERS LIMITED 

_________ 

Before: Morgan LCJ, Weatherup LJ and Weir LJ 

_________  

MORGAN LCJ (delivering the judgment of the court) 

[1]  This is an appeal against the decision of Deeny J on 9 December 2015 in which 
he rejected the appellant’s claim for damages and injunctive relief under the 
Protection from Harassment (Northern Ireland) Order 1997 (“the 1997 Order”). 
Although Article 2 of the Convention was pleaded it was not pursued upon the 
appeal reflecting the findings of the trial judge. Mr Girvan appeared for the 
appellant and Mr Lockhart QC and Mr Coghlin for the respondent. 
 
Background 
 
[2]  The appellant resides in an area of Belfast off the Donegall Road known as 
The Village. In his Statement of Claim he was described as “an active member of the 
Progressive Unionist Party (“the PUP”) but ... otherwise unemployed”. The 
respondent company publishes the Sunday World newspaper in Dublin and has a 
Northern Edition sold in Northern Ireland. The appellant complained before the 
lower court that the Northern edition of this newspaper published 28 articles about 
him between 26 August 2012 and 5 January 2014 making allegations “of a serious, 
inflammatory and highly controversial nature”. 
 
[3]  The publications contained allegations that the appellant had UVF 
connections, was in the UVF, was defying the UVF leadership, was involved in acts 
of criminality linked to drugs, arms and explosive devices, and was involved in 
stirring up ‘turf wars’ and ‘sectarian squabbles’. Notable among the allegations of 
criminality linked to the appellant were so-called punishment attacks on three 



2 

 

teenage boys, one of whom was said to have had a Taser gun used on his privates, 
and another incident involving violence against girls who had brought a Catholic to 
a Rangers Supporters Club near the Village.  
 
[4]  Photographs of the appellant were repeatedly published with the articles and 
these included pictures of him in a crowd of Loyalists following a band marching in 
breach of a Parades Commission ruling, in a crowd confronting police after the 
march and, on a later date, taking part in a city centre protest and being arrested and 
handcuffed.  
 
[5]  Another aspect of the articles was that when the appellant was referred to, it 
was typically in pejorative terms and with the name ‘Meerkat’, as for example in a 
photograph caption “UVF Thug Colin ‘Meerkat’ Fulton”. He was also described as a 
“Stool Pigeon”, though the meaning of the phrase was not elaborated upon and 
“Scaredy Cat”. There was also an allegation that he organised a ceremony to unveil a 
mural in the Village area of the Donegall Road.  
 
[6]  There were then a series of articles around allegations that he took frequent 
holidays, one of which was to see his “mistress and lovechild”. Linked with this 
were allegations that he had been involved in stirring up tensions in advance of the 
marching season but had then gone abroad to be away for the key period of tension. 
Articles also referred to him in the context of first a power struggle, and then 
acollaboration, between the UVF and a gang known as “the Russians” or a “Russian 
crime boss”. He was also named among alleged paramilitary leaders said to be 
running shebeens and drug running operations in defiance of the Shankill Road 
section of the UVF.  
 
The statutory framework 
 
[7]  Article 3 of the 1997 Order reads as follows: 
 

“3.—(1) A person shall not pursue a course of 
conduct— 
 
(a)  which amounts to harassment of another; and 
 
(b)  which he knows or ought to know amounts to 

harassment of the other. 
 
(2)  For the purposes of this Article, the person 
whose course of conduct is in question ought to know 
that it amounts to harassment of another if a 
reasonable person in possession of the same 
information would think the course of conduct 
amounted to harassment of the other. 



3 

 

 
(3)  Paragraph (1) does not apply to a course of 
conduct if the person who pursued it shows— 
 
(a)  that it was pursued for the purpose of 

preventing or detecting crime; 
 
(b)  that it was pursued under any statutory 

provision or rule of law or to comply with any 
condition or requirement imposed by any 
person under any statutory provision; or 

 
(c)  that in the particular circumstances the pursuit 

of the course of conduct was reasonable.” 
 
Article 4 of the 1997 Order creates an offence of 
harassment. Article 5 provides a civil remedy which 
the appellant sought. Article 5(2) states that on such a 
claim “damages may be awarded for (among other 
things) any anxiety caused by the harassment ...”. 

 
The conclusion of the trial judge 
 
[8]  The learned trial judge set out the evidence given by the appellant, the retired 
Northern editor of the respondent newspaper, Mr McDowell, and the deputy editor 
of the Northern edition, Mr Sullivan. He concluded that the series of articles 
constituted a course of conduct towards the appellant. They were such that the 
respondent would have known or ought to have known that they would cause 
distress and anxiety to the appellant. They did have that effect and to that extent 
they were prima facie oppressive. However, the respondent satisfied the court 
pursuant to Article 3(3)(c) of the 1997 Order that its conduct in publishing the 
articles was reasonable. Among the reasons for reaching that conclusion were: 
 

(i)  the journalists were acting in good faith in publishing the articles. Their 
sources were known to them and were cross-checked by them. Their 
motivation was not vindictive; rather it was to expose criminal conduct 
and wrongdoing; 

 
(ii)  the appellant was not convincing in his denials of many allegations. 

Many of his answers were inconsistent and contradictory and he had 
caused his solicitors to make false statements in correspondence. When 
pressed by counsel for the respondent he resorted to a brazen assertion 
that the allegations were “all lies” and, under pressure, he reached for 
explanations that had never been previously given; and 

 



4 

 

(iii)  while there were some inaccuracies in the articles, some matters not in 
dispute shored up and sustained a finding that the respondent’s 
conduct was reasonable in making allegations of the nature it did 
against the appellant. He was a member of the PUP which he admitted 
had links with the UVF. He attended at least five marches attended by 
and sometimes organised by UVF members. He knew and associated 
with a considerable number of people alleged to be members of the 
UVF who had never sued to deny such allegations. He was a close 
friend of one man with a serious conviction in the past for a grave 
sectarian attack whom he admitted had a more recent conviction 
warranting a further period of imprisonment. He flew the only UVF 
flag in his street. 

 
[9]  The learned judge said he took into account the strongest point argued on his 
behalf, namely that he had never been arrested or questioned by police about these 
serious allegations. He noted that various possibilities existed to explain police 
inaction, including a difficulty with witnesses. The fact that they had not 
interviewed him did not deter the court from reaching conclusions in the case. He 
also noted that the appellant had not opted for the obvious remedy of suing for 
defamation. The explanation advanced on his behalf was that there was no legal aid 
for defamation. However, the 1997 Order was not enacted to circumvent that 
position.  
 
[10]  The appellant was not entitled to the civil remedy of damages as the statutory 
tort of harassment was not proved. One could have reached that finding on less 
material than the respondent was able to adduce in the case. Applying the test 
formulated by Lord Phillips in Thomas v News Group Newspapers Ltd and Another 
[2001] EWCA Civ 1233, the series of articles, although likely to cause distress to an 
individual, did not in fact constitute an abuse of the freedom of the press which the 
pressing social needs of a democratic society require. Rather they were to be seen as 
a robust expression of press freedom which the courts had a duty to protect. 
 
[11]  The learned judge also rejected the complaint based on Article 2 of the 
Convention. He had received the first threat warning before there was any reference 
to him by the respondent. He had continued to be prominent in the role as a 
representative of Loyalism in the Village area and at demonstrations and in his 
associations and activities. It was those facts which had led to the threats, more than 
the reporting of facts or allegations made in good faith by experienced journalists.  
 
The issues in the appeal 
 
The application for fresh evidence 
 
[12]  On 5 August 2016 shortly before the date fixed for the hearing of this appeal 
the appellant applied to introduce fresh evidence consisting of a number of articles 



5 

 

published by the respondent between 13 December 2015 and 13 March 2016. The 
articles continued the themes of the appellant’s alleged involvement in the UVF, the 
unsatisfactory nature of his evidence before Deeny J and his funding of his lifestyle 
and that of his partner. 
 
[13]  The proceedings as originally issued included claims for damages for 
personal injury, loss, damage, injury to feelings and inconvenience sustained by him 
by reason of the anticipated future breach of his right to life and breach of his right 
to private and family life pursuant to the Human Rights Act and sought an 
injunction restraining the respondent from publishing in any of its newspapers 
allegations that he was associated in any way with the Ulster Volunteer Force. That 
Writ of Summons was then amended so as to seek an injunction and damages 
restraining the respondent from harassing the appellant by publishing repeatedly an 
allegation in its newspapers between September 2012 and January 2014 that he was a 
member or associated with or leader of the Ulster Volunteer Force contrary to the 
1997 Order together with the claim based on Article 2 of the Convention.  
 
[14]  The proposed amendment related to periods substantially outside the 
timeframe within which the original pleadings were set and to some extent heralded 
what was effectively a claim influenced by if not based upon misuse of personal 
information in relation to members of the appellant’s family. We concluded that if 
any cause of action was to be based upon those materials it should in the ordinary 
way be the subject of first instance proceedings, especially since the basis of the 
claim advanced was now expressly related to issues around misuse of private 
information. Accordingly we declined to admit the fresh material. 
 
The criticisms of the trial judge 
 
[15]  The appellant submitted that the statutory tort of harassment was intended to 
protect intrusion into a person's private and family life. That was also protected by 
the tort of misuse of private information. There were particular features of the course 
of conduct in this case which the appellant submitted were objectionable. The first 
was the use of the pejorative nickname "Meerkat" which amounted to abusive name-
calling. The second was the reference to the appellant being a "stool pigeon". 
Although the appellant submitted that this was a reference to him being an informer 
the context indicates that it was in fact a suggestion that he was a decoy for other 
criminals. Thirdly, the learned trial judge noted that the allegations about the 
punishment beating and tasering of a teenager were incorrect in some details. 
Fourthly, the publication had included reference to his conduct of an affair and there 
was also complaint about the subsequent publication that his partner had had 
cosmetic surgery for which he paid, the inference being that he had no visible means 
of funding such a lifestyle. The respondent provided an undertaking not to further 
publish private information about his children or partner. The last of the items 
relevant to this particular submission was the publication of images of the appellant 
being arrested and handcuffed alongside allegations that he was guilty of the offence 



6 

 

of rioting at a time when the criminal proceedings were active and publication of the 
same image after his acquittal without identification of the fact that he had been 
acquitted. 
 
[16]  The difficulty with these submissions is that they are not consistent with the 
case made in the statement of claim which grounded the action heard by the learned 
trial judge. Paragraph 3 of the statement of claim alleged that between 26 August 
2012 and 5 January 2014 the respondent published articles about the appellant along 
with photographs and the appellant's name making allegations of a serious, 
inflammatory and highly controversial nature alleging that the appellant was: – 
 

(a)  A "UVF heavy" believed to be close to Winston Irvine and 
tipped to take over the South Belfast UVF; 

 
(b)  A UVF Commanding Officer who was likely to start a bloody 

UVF "Turf War" and who was trying to steal from occupied 
houses on named streets; 

 
(c)  Part of the UVF sectarian march during the course of which the 

anti-Catholic "Famine Song" was played outside St Patrick's 
Church, Donegall Street, Belfast; 

 
(d)  A UVF gangster agitating against the South Belfast UVF, a South 

Belfast UVF thug who was prominent among city centre flag 
protesters; 

 
(e)  A "UVF Sex Torture Boss" and UVF godfather who ordered a 

teenager to be tortured by being tasered on his private parts and 
a person who was the focus of a police investigation into the 
incident and therefore facing child sex charges; 

 
(f)  A "stool pigeon" who had been removed from the position of 

second in command for the UVF in the Village area of Belfast; 
 
(g)  Part of a sinister "arms race" to obtain more weapons and 

develop a mortar type device to carry out attacks on Republican 
targets; 

 
(h)  Involved in stockpiling weapons used to launch attacks on 

Republican targets and believed to be deeply involved in the 
supplying of contaminated Ecstasy type tablets which had led to 
the death of a number of young people and that he was behind 
the newly opened "shebeen" and drugs den from which the UVF 
was selling cocaine and mephedrone; 

 



7 

 

(i)  Part of the UVF mob who "beat up girls in the Rangers Club". 
 
[17]  The particulars of the breach of the 1997 Order alleged were: – 
 

(a)  Repeatedly publishing material identifying the appellant and 
containing material of an inflammatory and politically 
controversial nature; 

 
(b)  Identifying the appellant as a leading member of the South 

Belfast UVF; 
 
(c)  Continuing to publish and republishing material constituted 

harassment; 
 
(d)  Causing or omitting to prevent consequent anxiety of the 

appellant; 
 
(e)  Continuing to publish material after being put on notice of the 

risk of harm presented to the appellant. 
 
[18]  The nature of the case pursued at first instance is also clear from the opening 
of senior counsel on behalf of the appellant in those proceedings which is contained 
within the papers. The opening begins as follows: 
 

"The Plaintiff brings a claim in damages claiming that 
the Defendant, by its conduct, materially contributed 
to a real and immediate risk to his life by the 
publication of a series of sensationalist articles 
alleging that the Plaintiff was variously a leader 
and/or a member of the UVF and that he was 
responsible for overseeing serious paramilitary 
criminality. Further, he claims that to allege that he is 
a leader or member of the UVF constitutes 
harassment by the Defendant of him." 

 
[19]  After referring to various articles referring to UVF connections in the course 
of an interlocutory application for an injunction based upon Article 2 of the 
Convention the nub of the case presented at trial is set out at paragraphs [15]–[18]: 
 

"15.  The Plaintiff's case is that by publishing 
repeatedly that (sic) the Plaintiff words to the effect 
that he is a UVF thug, member or leader, the Plaintiff 
is suffering alarm and distress. He is a person whose 
life was and is under threat and the material cause of 



8 

 

that threat is the repeated publication within the 
Sunday World of this accusation. 
 
16.  It is the Plaintiff's case that these publications 
are targeted at the Plaintiff. They accuse him 
personally of being involved in paramilitarism, 
knowing that these accusations will be read by a wide 
circulation in Northern Ireland and the articles read 
cumulatively are not only capable of but are intended 
to incite feelings of revulsion about the Plaintiff 
among its readership. 
 
17.  It is the Plaintiff's case that the Defendant 
knows that its continued publication of these articles 
amounts to harassment of the plaintiff. If it doesn't 
know, it ought to know. The court is invited to 
conclude that any reasonable person in possession of 
the same information would consider that this course 
of conduct amounted to harassment of the Plaintiff. 
 
18.  Finally, it is the Plaintiff's case that the 
Defendant cannot avail of any of the statutory 
defences set out in Article 3(3). The Defendant is not 
the Police Service of Northern Ireland or a law 
enforcement agency. Though it can pursue 
legitimately, of course, a robust line in investigative 
journalism, it is not its role to start to make 
accusations of a serious and sustained nature about 
an individual in circumstances where there is, 
frankly, no evidence to support it." 

 
That was the case which the respondent met at trial and the case upon which the 
learned trial judge gave judgment. It is not open to the appellant to completely alter 
the basis of his case by way of a skeleton argument delivered eight months after the 
judgment. 
 
[20]  The appellant contrasted the defence of reasonableness in Article 3(3)(c) of the 
1997 Order with the nature of the defence in the Data Protection Act 1998 for 
journalism under section 32 of that Act. It was submitted that whereas there was 
specific reference to the public interest in section 32 of the 1998 Act that was no such 
reference in the 1997 Order. It was further submitted that a test of "reasonable belief" 
was a standard below the wholly objective standard of reasonableness. The 
appellant contended that the test of responsible journalism set out in Reynolds v 
Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 by Lord Nicholls was less stringent than a 
test of reasonableness. 



9 

 

[21]  The appellant criticised the approach which the learned trial judge took to the 
question of reasonableness. In particular it was submitted that Hayes v Willoughby 
[2013] UKSC 17 demonstrated that reasonableness could not be established simply 
by establishing that the publisher had acted rationally and that the reasoning of the 
learned trial judge was based on the latter test. In its defence the defendant had 
joined issue with the appellant on the truth or falsity of all of the allegations 
comprising the course of conduct and, it was submitted, had failed to discharge the 
burden of proving any justification defence. 
 
[22]  By way of development of these submissions it was suggested that the more 
serious the allegation the heavier the burden upon the publisher to prove the 
publication was justified. Where the tone of the publication was sensationalist it was 
less likely to be judged reasonable. In a case of this nature there must be real public 
concern about the issue the subject of the report and the respondent was not entitled 
to call additional matters not known at the time of publication to support the defence 
of reasonableness.  
 
[23]  The appellant complained, therefore, that the trial judge took into account 
evidence that a UVF flag flew outside the appellant’s house whereas this was not 
apparently known to the respondent at the time of publication. Similarly there was 
complaint about reliance upon the comments of Assistant Chief Constable Drew 
Harris to the Northern Ireland Affairs Committee of the House of Commons on 29 
November 2013 where he indicated that police saw sizeable chunks of the UVF, 
including in South Belfast, involved in serious crime, robbery, extortion and drug 
dealing. This plainly would not have been known in relation to all of the articles 
preceding that comment. 
 
[24]  The appellant submitted that the articles were published in bad faith and 
were motivated by hatred that the journalists held for the appellant and that there 
had been inadequate demonstration that the sources relied upon by the respondent 
were reliable. The learned trial judge had the opportunity to view and hear the 
witnesses and he clearly rejected both of these submissions. We see no reason to 
interfere with that decision. Although it was contended that the learned trial judge 
should not have taken into account the absence of any defamation proceedings 
issued by the appellant it is clear that this issue did not play any significant part in 
the learned trial judge’s conclusion. 
 
[25]  Finally, the appellant argued that he had not been given a right of reply. At 
paragraph [57] of the judgment the learned trial judge noted that Mr Sullivan said 
that offering a right of reply had not borne fruit in the past with people of this kind 
who dismissed the allegations and would make no comment. In that context it is of 
some significance that there was no attempt to engage with the respondent in 
respect of the 28 articles which formed the subject matter of this claim until an email 
of 2 November 2013 leading to the launch of these proceedings in January 2014. At 
the very least this provides some support for Mr Sullivan's approach. 



10 

 

 
Consideration 
 
[26]  We are satisfied that between paragraphs [69] and [89] of his judgment the 
learned trial judge properly set out the applicable law and in particular paid close 
attention to Thomas v News Group Newspapers Ltd and Another [2001] EWCA Civ 
1233 and King v Sunday Newspapers Ltd both at first instance and on appeal in this 
jurisdiction. In light of his conclusion about the course of conduct amounting to 
harassment and causing anxiety the issue for the learned trial judge was whether the 
particular circumstances made the pursuit of the course of conduct reasonable. 
 
[27]  We accept that there is a difference between rationality and reasonableness. 
As Lord Sumption demonstrated at paragraph [14] of Hayes v Willoughby 
rationality applies a minimum objective standard to the relevant person's mental 
processes importing a requirement of good faith, some logical connection between 
the evidence and the reasons for the decision and an absence of arbitrariness. 
 
[28]  Reasonableness is a more demanding objective standard requiring the 
publisher to satisfy the court that the circumstances are such that publication would 
not constitute an abuse of the freedom of the press. It is not sufficient that the 
publisher suspects or believes on reasonable grounds that the allegations are true. 
The additional factor in this case as found by the trial judge was the public interest in 
exposing this alleged paramilitary influence in a loyalist area of Belfast which the 
investigations conducted by the newspaper uncovered. In making his judgment 
about the reasonableness of the conduct the learned trial judge took into account the 
seriousness of the allegation and, in the appellant’s favour, the fact that he had not 
been arrested or questioned by the PSNI about these serious allegations. That was a 
point to which the learned trial judge paid particular attention at paragraph [95] of 
his judgment. 
 
[29]  In the passage set out at paragraph 19 above it was suggested that it was in 
some way inappropriate for a newspaper publisher to expose alleged criminal 
wrongdoing on the basis that this was a matter for the PSNI or other law 
enforcement agencies. The point was developed a little differently in the 
presentation of this appeal in that it was suggested that the exposure of such 
allegations did not constitute matters of public interest. We reject both of those 
submissions. In our view it is an entirely appropriate role for the press to draw to the 
attention of the public allegations of serious wrongdoing. Of course, in doing so, the 
press must act responsibly since otherwise such conduct is not likely to be found to 
be reasonable. It does not follow, however, that there is a burden upon the press in 
such a situation to demonstrate the truth of the allegations in order to resist a claim 
for harassment. That would be to import concepts from defamation law which do 
not apply. 
 



11 

 

[30]  In considering reasonableness in the context of investigative journalism we 
accept that there is a public interest in examining allegations of criminal behaviour 
by paramilitaries linked to the UVF in the South Belfast area with a view to 
publication. The articles of which complaint was made identified a number of others 
as well as the appellant as being involved in those enterprises. The role of the press 
in exposing alleged wrongdoing is all the more important where the PSNI accepts 
that there is a problem of paramilitary criminality but is unable to take effective 
steps to stop it.  
 
[31]  The public interest on its own could not, however, be sufficient to establish 
the defence. The bona fides of the reporters and the nature of the investigation were 
also material. The learned trial judge was satisfied that the journalists involved had 
checked and rechecked their sources prior to publication and continued to publish 
material about what was alleged to be an ongoing criminal enterprise. The 
association of the appellant with other named alleged members of the UVF was 
consistent with the information provided by the sources. The fact that his house was 
the only house in his street from which a UVF flag hung was not known to the 
respondent but it supports the inference that the appellant publicly demonstrated 
his adherence to the UVF in a range of different ways. Although, as indicated, the 
appellant complained about the absence of a right of reply it is frankly astonishing 
that it took so long before any issue about the publication of these articles was taken 
with the respondent newspaper and it is of some note that the learned trial judge 
formed the view that the appellant relished his notoriety. The absence of any 
complaint at an early stage is a relevant fact in the respondent’s favour on the issue 
of publication. 
 
[32]  We consider, therefore, that many of the elements of responsible journalism 
identified by Lord Nicholls in Reynolds were found to be satisfied by the learned 
trial judge in this case. We see no reason to disturb the finding of the learned trial 
judge that the respondent demonstrated that its approach was reasonable in the 
circumstances and that the publication should be seen as a robust expression of press 
freedom which the courts have a duty to protect. 
 
Conclusion 
 
[33]  For the reasons given the appeal is dismissed. 
 
  
 


