
 - 1 - 

 
Neutral Citation No. [2010] NIQB 135 Ref:      GIL7996 
   
Judgment: approved by the Court for handing down Delivered: 07/12/10 
(subject to editorial corrections)   

 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE IN NORTHERN IRELAND 
 

QUEEN’S BENCH DIVISION 
 _________ 

 
Between: 
                                                        BRIDGET  O’RAWE                      
 

Plaintiff; 
 

                                                                   And  
 

              WILLIAM TRIMBLE LIMITED         
 

Defendant.                                             
________  

GILLEN J 
 

INDEX TO JUDGMENT 
 

Paragraphs     Topic 
 
     Index 
 
        [1]               The Claim 
 
        [5]    The Defence 
    
        [10]    Background facts 
 
        [36]    The Impugned Articles  
  
         [46]    The trial process 
 
          [50]    Witnesses 
 
          [51-99]                                     “ Newspaper Articles” 
 
           [51]    Meanings 



 - 2 - 

 
 [69]    Defamatory Meanings 
 
 [71]    Qualified Privilege/Reynolds Defence 
 
 [100]    “Website Articles” 
 
 [113]    Damages 
 
 [125]    Aggravation 
 
 [132]    Mitigation 
 
 [137]    Award 
 
 
The Claim 
 
[1] In this matter the plaintiff, who had been employed by the Sperrin and 
Lakeland Trust (the Trust) as a director of Corporate Services between 1997 
and May 2006, has brought proceedings for libel against the Defendant which 
is the owner and publisher of the Impartial Reporter (“IP”), a weekly 
newspaper circulating largely in Fermanagh and Tyrone with a circulation of 
14000 copies per week. The plaintiff is now Mrs Rippey but I shall refer to her 
under the name in the proceedings namely Ms O’Rawe.   
 
[2] The claims arise out of  
 

• 2 articles published firstly  on the front page and secondly inside the 
newspaper in an editorial (“the editorial article“)  in the IP published 
on the 25 January 2007 (“the newspaper articles “)  

•  5 articles appearing on the IP’s website (“the website articles”) 
between the 5 April 2006 and 5 April 5007. I observe that the website 
articles had appeared in the IP between September 2005 and February 
2006. However the plaintiff had not taken proceedings against the IP 
within one year of their publication. The writ in these proceedings was 
issued on 5 April 2007. She now sought to claim against the defendant 
on the basis that the articles had been archived on the website of the IP 
and thus could still be found within the limitation period by linking in 
with the website and searching thereon to find them.   

 
[3] The plaintiff alleged the newspaper articles in their ordinary and 
natural meaning were understood to mean as follows concerning the 
plaintiff:- 
 



 - 3 - 

(i) She was part of a cover up by the Trust of the reasons for 
the death of Lucy Crawford. 

 
(ii) She misled the child’s family as to the true causes of her 

death. 
 
(iii) She was in some way wholly or partly responsible for a 

cover up over the death of the child and the true facts 
behind it. 

 
(iv) She was in some way wholly or partly responsible for 

inducing a senior paediatrician to produce a report on 
the death which covered up why the child had died by 
“sweet talking” him to producing it that way. 

 
(v) She was the subject of a police investigation and 

interview regarding the child’s treatment and the alleged 
subsequent cover up concerning it. 

 
(vi) A file of the plaintiff’s involvement into the cover up of 

this death and on the evidence implicating her in that 
cover up was compiled by the police and was sent to the 
Public Prosecution Service with a view to prosecution of 
her. 

 
[4] The plaintiff alleges “the series” of website articles  in their ordinary 
and natural meaning refer to the plaintiff and meant and were understood to 
mean as follows concerning the plaintiff :- 
 

(i) She was responsible for things going “wrong” with 
hospital services in the hospitals and had not been 
accountable for same. 

 
(ii) She was part of a flawed management system within the 

Trust which caused hospital services at the Hospitals to 
be “run into the ground” and “run down to the point 
where patients were at risk”.   

 
(iii) She was involved in a conflict of interest in her role 

which meant she did not discharge her duties fairly. 
 
(iv) She escaped being “rooted out” by the Minister 

responsible for the Trust as being part of the “former 
controversial regime” whose management had run the 
Trust service so badly that “various reports” considered 
them “a danger to patients”. 



 - 4 - 

 
(v) She went on sick leave rather than be “forced” to resign 

with the other directors of the Trust as she should have 
been. 

 
(vi) She herself was “discredited” as a “close ally of the 

discredited former Chief Executive.” 
 
(vii) Her return to work after sick leave was “ridiculous” and 

a change in her role had been effected “quite rightly”. 
 
(viii) Her post was then “axed” as a result of a number of 

incidents in the Trust Hospitals being “not properly 
investigated” and of her “having a conflict of interest”.   

 
(ix) Her employers, the Trust, and the Area Health Authority 

the Western Health and Social Services Council 
(“WHSSC”) had been “concerned for a number of years” 
that her “functions were not compatible”. 

 
The defence 
 
[5] The defendant denies the defamatory meanings alleged by the 
plaintiff.  In so far as the words in the newspaper articles meant or were 
understood to mean in their natural and ordinary meanings “that there were 
grounds for investigating whether or not the plaintiff had been involved in a 
cover up following the death of Lucy Crawford”, the defendant asserts the 
words were true in substance and in fact the particulars of which were 
pleaded as follows:- 
 

(i) In April 2000 Lucy Crawford was a patient in the Erne 
Hospital, Enniskillen when fluids were administered in a 
wrongful manner, causing her death – the cause of death 
being hyponatraemia. 

 
(ii) The plaintiff was a director of Corporate Affairs with the 

Sperrin Lakeland Trust, the body responsible for the 
management of the Erne Hospital, Enniskillen. 

 
(iii) In that role she was involved in procedures, 

investigations and events which followed the death of 
Lucy Crawford and was involved in communications 
with, and explanations given to, the family of Lucy 
Crawford.   

 



 - 5 - 

(iv) On 18 November 2004 the Minister of Health, Social 
Services and Public Safety announced the setting up of a 
public inquiry into the deaths of three children, one of 
whom was Lucy Crawford.  In the course of a Ministerial 
statement on the matter the Minister said “I believe it is 
of the highest importance that the general public has 
confidence in the quality and standards of care provided 
by our health and social services.  This is why I recently 
announced that I had appointed John O’Hara QC to 
conduct an independent inquiry into the events 
surrounding the deaths of Adam Strain, Lucy Crawford 
and Raychel Ferguson.  The death of any child is tragic 
and it is essential that the investigation into these deaths 
is independent, comprehensive and rigorous.  The Terms 
of Reference I have set out for the inquiry and the powers 
available to it are wide ranging and should ensure that 
the inquiry deals with all the issues of concern”. 

 
(v) The terms of reference of the inquiry included:- 
 

(1) the actions of the statutory authorities, other 
organisations and responsible individuals 
concerned in the procedures, investigations and 
events which followed the deaths of inter alia 
Lucy Crawford; 

 
(2) the communications with, and explanations given 

to, the respective family and others by the relevant 
authorities.   

 
(vi) In November 2004 the Police Service of Northern Ireland 

commenced an investigation into the death of Lucy 
Crawford.  The investigations included an inquiry into 
the actions of the hospital and the Trust.  The 
investigation concluded in November 2006 with a 
decision by the Public Prosecution Service that there be 
no prosecution. 

 
[6] The plaintiff further relied upon the defence of qualified privilege on 
the grounds that the publication of the newspaper articles was in the public 
interest   
 
[7] Further in the alternative the defendant claimed that the editorial 
article, in so far as it contained comment or expression of opinion, constituted 
fair comment on a matter of public interest namely the accountability to the 



 - 6 - 

general public of persons in authority for their actions taken in the course of 
their office. 
 
[8] In relation to the website articles the defendant asserted that this series 
of articles did not bear the meanings alleged by the plaintiff and/or 
alternatively the articles are protected by qualified privilege on the grounds 
that the publication of the articles was in the public interest. 
 
[9] Whilst the defendant denied that the plaintiff was entitled to damages, 
it relied in mitigation or extinction of any compensation payable to the 
plaintiff on a number of matters set out at paragraph 18 of the amended 
amended defence. 
 
 
Background facts 
 
[10] A number of unchallenged background and primary facts emerged in 
the course of the evidence given by the two witnesses in this case namely  the  
plaintiff and Mr Denzil McDaniel the managing editor of the Impartial 
Reporter  on behalf of the defendant.  These together with other findings of 
fact made by me in the course of their evidence permit me to set out the 
following material facts relevant to this case 
 
[11] The impugned articles in this case touched on the investigations into 
the death on 14 April 2000 of a child named Lucy Crawford, then 17 months 
of age, who was one of three children in Northern Ireland who died of 
hyponatraemia.  One of the other children had died in the Royal Victoria 
Hospital in 1996 and other child had died in 2001 at the Altnagelvin Hospital 
in Londonderry.  Lucy had been a patient in the Erne Hospital, Enniskillen.  
The Trust is the body responsible for the management of the Erne Hospital.  
The child had been admitted complaining of vomiting and diarrhoea.   Fluids 
had been administered to her in a wrongful manner causing her death.  Dr 
O’Donohue had been the consultant paediatrician responsible for introducing 
the fluids.  It was common case that thereafter there had been considerable 
criticism of the medical staff at the Erne Hospital. 
 
[12]A review of Lucy’s case was carried out by the Trust in April 2000.  This 
included an external opinion on specific clinical matters from Dr M Quinn, 
consultant paediatrician from the Altnagelvin Trust.  He had concluded that 
whilst there had been communication difficulties and poor record keeping, 
there was no basis for suggesting clinical negligence.   
 
[13] In October 2000 the Crawford family lodged a complaint about Lucy’s 
treatment.  On 2 October 2000, a letter from the plaintiff as Director of 
Corporate Affairs was sent to Mr Neville Crawford.  Because that letter has 
assumed an importance in this case, I shall quote it in full where relevant: 



 - 7 - 

 
“Dear Mr Crawford 
 
Thank you for your letter of 22 September 2000, 
received 29 September 2000.   
 
I have shared your correspondence with Mr Eugene 
Fee, the Trust’s Director of acute hospital services and 
a full investigation will take place.  I note your 
authorisation for Mr Stanley Millar, Chief Officer of 
the Western Health and Social Service Council, to act 
on your behalf and we will correspond with him 
directly in due course.   
 
May I take this opportunity to offer you and your 
wife my condolences on the loss of your daughter 
Lucy.” 
 

[14] It was the unchallenged evidence of the plaintiff that thereafter 
Mr Millar, as an advocate for the family, met with Mrs O’Rawe on two 
occasions to address the concerns.  The family were invited to meet with the 
Trust but declined to take up this invitation. 
 
[15] The plaintiff was the Director of Corporate Affairs with the Trust 
between 1997 and May 2006.  Her evidence was that she was a non-voting 
member of 17 members of the Trust Board.  Of the 12 who had voting rights, 
6 were non-executives appointed by the relevant health department and 6 
were appointed by the Trust.  Five others, including the plaintiff, did not 
have voting rights.   
 
[16] Her duties involved 
 

• a number of managers reporting to her.  
•  the processing and “actioning”  of complaints.  She did not carry out 

any investigations arising out of complaints .This task was performed 
by a service manager.  

•  once an investigation was complete , processing the matter through to 
the Director of Acute Hospital Services Mr Fee.  

• developing strategy, engaging with the press and with community 
groups and policy development. However she did have hands on role 
in more difficult situations. 

•  putting forward the image of the Trust and to that end she had a 
communications manager Janet Hall who reported to her. 

• where litigation was commencing, she would process the matter to the 
relevant lawyers.   



 - 8 - 

[17] In the instant case, after the death of Lucy, a process called the Clinical 
Incident Review was implemented as was usual with an unexplained death.  
This process was overseen by Mr Fee with the relevant medical consultant.  It 
was during this review that the report of Mr Quinn was obtained. 
 
[18] The parents of Lucy Crawford instituted litigation against the Trust in 
October 2001.  The defendant Trust employed the services of the Directorate 
of Legal Services, Central Services Agency who in turn obtained a report from 
Dr Jenkins, senior lecturer in child health and consultant paediatrician on 7 
March 2002.  This report made clear that there would be great difficulty in 
achieving a successful defence of the action brought by the Crawford family 
and in his opinion “management fell below the standard which would be 
accepted by a responsible body of medical opinion as reasonable practice at 
the relevant time.”  That action against the Trust was subsequently settled in 
favour of the plaintiff in December 2003.   
 
[19] In February 2004, pursuant to the direction of the Attorney General, an 
inquest was held into the death of this child.  Such were the concerns of the 
Coroner that he referred aspects of Lucy’s clinical care to the General Medical 
Council. 
 
[20] After the inquest had been completed, in March 2004 a statement was 
issued on behalf of the Crawford family critical of the Trust’s care of the 
child.   
 
[21]  Over a period of two years from February 2004 the Impartial Reporter 
began to publish a number of articles touching generally on the death of Lucy 
Crawford, the two other children and the actions of the Trust including 
allegations of a cover up by the management of that Trust.  I am satisfied 
therefore that the impugned articles constituted several of a larger number of 
articles dealing with such matters. 
 
[22] In March 2004 Ulster Television broadcast a programme “The Issue” in 
which the mother of Lucy Crawford spoke, amongst other things, about the 
loss of the child and her concern that the Trust had not been held accountable. 
 
[23] On 30 March 2004 the Crawford family were provided with copies of 
the report from Dr Quinn by Mr Mills the Chief Executive of the Trust. 
 
[24] On 1 April 2004 the newspaper published an account of an interview 
between the editor Denzil McDaniel and the Chief Executive of the Trust 
Hugh Mills The plaintiff and Janet Hall, the Director of Communications, 
were present. This interview had taken place upon request by Janet Hall. The 
article not only drew attention to the fundamental errors in the treatment of 
the child and criticised the internal review of the case as being “discredited” 
but asserted that no one in management was being held accountable.  In the 



 - 9 - 

same publication, an editorial viewpoint was published asking for a public 
inquiry. A separate part of the newspaper published the full statement issued 
by the Trust after the conclusion of the litigation process and the Coroner’s 
inquest.   
 
[25] On 7 April 2004 the Trust responded to the article with a statement 
indicating that it was co-operating with the referral of the inquest findings by 
the Coroner to the General Medical Council and Chief Medical Officer but 
that the Trust did not consider it appropriate to comment further at that time.   
 
[26] In May 2004 Mr McDaniel sought and received an interview with the 
Health Minister Angela Smith about the death of the Lucy Crawford.  The 
newspaper published this indicating that the Minister would have to consider 
the whole issue of accountability in the Health Service. 
 
[27] In June 2004 the Chairman of the Trust Mr Harry McMullan confirmed 
plans to undertake an analysis of aspects of the Trust’s handling of the Lucy 
Crawford case in light of the inquest setting out draft terms of reference of a 
“root cause analysis” through a steering group to oversee the process. 
 
[28] In September 2004 Dr McGleenan, described in the newspaper as a 
leading human rights lawyer in Northern Ireland, published a report 
criticising the system of investigating deaths in hospitals.  The newspaper 
carried a report on 23 September 2004 declaring, inter alia “His report has 
particular significance in this area.  Campaigners here have accused the 
Sperrin Lakeland Trust of a whitewash in their investigation into the death in 
April 2000 of baby Lucy Crawford who died as a result of mistakes in her 
fluid management at the Erne Hospital.” 
 
[29] In October 2004, Ulster Television broadcast a documentary entitled 
“When Hospitals Kill”.  The opening titles of the programme recorded “How 
a Hospital Trust Covered Up.  How it caused the Death of a Child and Lied to 
the Child’s Grieving Parents.”  The reporter in the programme declared close 
to the outset “In the past eight years, three children have needlessly died in 
hospitals here.  The reason they died is not complicated.  It was the fatal 
administration of this fluid that caused the deaths of (two other children 
named) and Lucy Crawford.  This is a story of medical incompetence, tragedy 
and cover up.”  I had before me a complete transcript of the programme 
which alleged, inter alia, that the Chief Executive Mr Mills was ultimately 
responsible for the cover up and contained a statement by Dr Quinn that he 
had been “sweet talked into writing a summary which is not the complete 
amount of discussion that he had at the time”.  
 
[30] With reference to the plaintiff the programme broadcast the following 
statement by a reporter: 
 



 - 10 - 

“The Crawfords weren’t even aware that this review 
had been carried out until they lodged a formal 
complaint against the Trust six months after Lucy’s 
death.  It was handled by this woman Bridget 
O’Rawe.  (There was a photograph displayed of the 
plaintiff).  Her job at the Trust is twofold.  She deals 
with complaints but she also protects the Trust’s 
corporate identity – a clear conflict of interests.  The 
Crawford’s complaint produced more lies.  Bridget 
O’Rawe promised the family a full investigation 
which the Trust never carried out.  Both the review 
and complaints process ought to have given the 
Crawford family the truth however unpalatable.” 
 

[31] In the course of the programme a doctor at the Erne Hospital claimed 
that he was forced out of his position for attempting to expose the truth about 
the death of Lucy Crawford.  The newspaper on 21 October 2004 published 
an article “Doctor: I was Forced Out for Telling Truth” in which they 
reviewed the forthcoming UTV broadcast. 
 
[32] Shortly after the UTV Insight programme had been broadcast, the 
Trust published a press statement confirming that the practice today at the 
Erne Hospital was different from the time of Lucy Crawford’s death and that 
new procedures had been adopted.  It indicated that “the Trust did not 
participate in the programme given the ongoing investigation by the General 
Medical Council and the establishment of the steering group which is taking 
forward a Root Cause Analysis examination of the circumstances 
surrounding Lucy Crawford’s death and our handling of the investigative 
process”. 
 
[33] On 26 October 2004 Mr McDaniel caused an e-mail to be sent to 
Janet Hall, the Director of Communications in which he asked if the Sperrin 
Lakeland Trust would be publishing their response to the issues raised.  That 
e-mail continued: 
 

“Specifically, I would ask: 
 
1. When did the Trust become aware that the 
cause of Lucy Crawford’s death was the management 
of fluid? 
 
2. Did Dr O’Donohoe lie to the Crawford family? 
 
3. Dr Murray Quinn alleges he was ‘sweet talked’ 
into writing his report for the Trust’s internal review.  
Did the Trust ‘sweet talk’ him into doing so? 



 - 11 - 

 
4. Dr Quinn having failed to find any reasons for 
Lucy Crawford’s death, why did the Trust not seek 
further reports? 
 
5. Did Mr Mills cover the case up? 
 
6. Did Bridget O’Rawe lie to the family when she 
promised, in October 2000, a full investigation? 
 
7. Is Mr Mills considering his position? 
 
8. Is Ms O’Rawe considering her position?” 

 
Several other specific questions were asked about the Trust’s position. 
 
[34] Following the UTV broadcast, the PSNI instituted an investigation of 
the case.  In an article of 28 October 2004 the newspaper published this news 
displaying a photograph of the plaintiff and Hugh Mills.  It recorded calls for 
an independent inquiry from local Assembly members and the Western 
Health and Social Services Council.  The article again referred to “another 
Trust Director Bridget O’Rawe had promised the Crawford family a full 
investigation which never took place.” 
 
[35] In November 2004 the Department of Health and Social Services and 
Public Safety set up a public inquiry into the death of the three children with 
particular reference to three matters namely: 
 

• The care and treatment of the three children especially in relation to 
the management of fluid balance and the choice and administration of 
intravenous fluids in each case. 

 
• The action of the statutory authorities, other organisations and 

responsible individuals concerned in the procedures, investigations 
and events which followed the death of the three children. 

 
• The communications with and explanations given to the respective 

families and others by relevant authorities. 
 
The Impugned Articles  
 
[36] The first of the impugned website articles “Man’s Death in Hospital 
could Result in Manslaughter Charge” was published on 22 September 2005.  
As I have already indicated all of the website articles were published in the 
newspaper outside the limitation period for the purposes of these 
proceedings and the plaintiff relies upon the fact that they were placed and 



 - 12 - 

remained on the IP website within the limitation period.  This proposition 
was not challenged by the defendant.  I accept the evidence of Mr McDaniel 
that a selection of stories in each publication of the IP is placed on the website 
– probably 8 or 9 per publication – and after about one week is placed in a 
website archive which contains many such articles.  The evidence of the 
plaintiff, given in the course of her re-examination by Mr Ringland QC who 
appeared on her behalf with Mr Ferrity, was that she had entered her name in 
the Google search engine, had found a list of references one of which was the 
Impartial Reporter and this in turn this gave access to the website itself.  She 
believed that once she clicked on to this site it displayed only the impugned 
website articles  
 
[37] The statement of claim had pleaded the five website articles as “a 
series of articles” appearing in earlier editions of the Impartial Reporter 
newspaper between September 2005 and February 2006 i.e. earlier than the 
newspaper articles.  No evidence was given as to how many people would 
have come across such articles on the website and I was not clear how long 
they remain in the archive save that they were clearly available within the 
limitation period.  It was Mr McDaniel’s evidence that there were literally 
dozens of articles in which her name would have appeared in that archive. 
Having observed both witnesses carefully I did not form the impression that 
the plaintiff was very sure in her recollection about this matter whereas the 
editor of the IP gave his evidence with a  degree of conviction  that satisfied 
me he was correct on this issue.  In any event common sense suggests that in 
so far as this  archive is a receptacle for articles from many editions of the 
newspaper concerning  the Trust role in  the Lucy Crawford death  with other 
references to the plaintiff, it is unlikely that only the impugned website 
articles would have appeared as described by the plaintiff  
 
[38] The article headed “Man’s Death in Hospital could Result in 
Manslaughter Charge” was published as a result of a warning emanating  
from a consultant following the death of a man in the Erne Hospital in 2004.  
The article was in the wake of reports published that same week about the 
safety of patients in both the Erne and Tyrone Hospital by the Royal College 
of Surgeons which had allegedly described the death of this man in 2004 as “a 
disaster”.  It was alleged in the article that a letter had been addressed to 
Hugh Mills and copied to Mr Fee, Dr Kelly and the plaintiff from Dr Anand 
outlining his concerns.  The plaintiff indicated that although her name had 
been inserted in handwriting on the letter i.e. as being copied to her, she had 
never received it and I accept her evidence in that regard.  The article 
included the following reference “This week further reports were released by 
Health Minister Shaun Woodward.  These show that the situation is even 
more shocking than we thought.  Put simply, the Minister has been told that 
the two hospitals are still trying to provide services in A&E and surgery that 
they are sometimes neither qualified nor able to do. …  The Royal College 



 - 13 - 

report clearly points a finger of blame for the mess at the system and 
management rather than staff.” 
 
[39] The second impugned website article was headed “Trust Chairman 
and Directors Forced To Go”.  As in all of these impugned website articles, 
Mr McDaniel asserted that there was no connection between them and I shall 
deal with this later in this judgment.  This article dealt with “a spate of 
resignations from the Sperrin Lakeland Trust”.  It stated, inter alia, “Eight 
Trust Directors have now gone this year and a ninth, Bridget O’Rawe is on 
long term sick leave.  …  The vast majority of the regime which allowed 
hospital services in Enniskillen and Omagh to be virtually run into the 
ground has now gone.”  The article later recorded “The Impartial Reporter 
has received minutes of a meeting the Minister held with senior Department 
of Health officials on 18 May the night before Mr Mills resigned.  A damming 
report has been received which said the lack of risk management in Sperrin 
Trust hospitals ‘poses a significant risk to patients and staff’.”   

 
[40] The article “Trust Staff Morale at All Time Low” was originally 
published on 9 February 2006.  Again Mr McDaniel denied that it was 
intended to connect this with any of the previous articles although it dealt 
with the same subject manner.  This article specifically referred to the plaintiff 
having returned to the Trust after a period of sick leave and in the context of 
other management staff having been stood down.  The article included the 
following words: 
 

“The return of Ms O’Rawe though is possibly the 
biggest surprise of all given that the Minister rooted 
out the former regime whose management had run 
the services so badly that various reports considered 
them a danger to patients.  Amid accusations that a 
number of incidents in hospitals were not properly 
investigated, one of the criticisms of the Trust was 
that Ms O’Rawe’s role involved a potential conflict of 
interests.  In addition to being responsible for the 
public image of the Trust she was also the person to 
whom complaints would go.  Despite her absence of 
several months and other extensive changes this 
aspect of Ms O’Rawe’s position appears to be the 
same.” 
 

[41] The fourth impugned website article “They Won’t Tell us Why” 
published on 16 February 2006 again had no connection with the other three 
articles according to Mr McDaniel.  A large part of this article concerned the 
failure of the Public Prosecution Service to explain why charges had been 
brought against a local solicitor in a wholly unconnected matter.  In the 
context of accountability the article compared the situation involving the 



 - 14 - 

solicitor to the position with the Sperrin Lakeland Trust.  References to the 
plaintiff included: 
 

“The Sperrin Lakeland Trust, as an organisation, is on 
death row.  It’s temporary part-time Chief Executive 
John Compton recently uttered some fine words 
about openness and accountability.  A small example 
of how ridiculous this sounds came last week.  Ms 
Bridget O’Rawe, a close ally of the discredited former 
Chief Executive, Hugh Mills, has returned to work 
after a lengthy period of leave.  Whilst he was on 
leave, a number of Trust directors, including the 
former Chairman were stood down by the Health 
Minister.  Ms O’Rawe was closely allied to this regime 
and the Trust (quite rightly) has changed her role.  No 
longer will the same person who has responsibility 
for the image of the Trust be involved in dealing with 
complaints.  Good move.  And, says the Trust, the 
role of Director of Corporate Affairs no longer exists.  
Yet Ms O’Rawe still appears this week on the Trust 
website as a Director of Corporate Affairs.  So, we 
ask, is she still a director?” 
 

[42] In the same publication on 16 February 2006 and on the same page 
according to Mr McDaniel, an article was published by Sabrina Sweeney 
accompanied by a prominent photograph of Ms O’Rawe.  The photograph 
also appeared in the website.  That article dealt with the fact that the post 
held by the plaintiff, namely the Director of Corporate Affairs, had now been 
abolished.  It went on to say “The Trust would not comment on whether 
Ms O’Rawe has taken up another position within the organisation.  Nor 
would it comment on whether she still holds a director’s position.  A 
statement from the Trust read ‘Circumstances of any employee are not a 
matter for public debate.  This is the Trust’s position for all members of 
staff’.”  The article went on to record the view of the Western Health and 
Social Services Council that the roles of Ms O’Rawe in managing complaints 
from patients and clients as well as relaying a positive image of the Trust 
were incompatible. 
 
[43] On 25 January 2007 the newspaper articles were published.  On the 
front page in a very prominent manner the headline was “No Charges Over 
Death of Baby”.  The article was written by a reporter Trevor Birney after 
discussions between him and the editor and appeared with Mr McDaniel’s 
approval.  The article referred to the history of the Lucy Crawford case with 
the express reference to the television documentary of October 2004, the 
police investigation commencing 2004, and principally the decision of the 



 - 15 - 

Public Prosecution Service that no prosecution would be taken in relation to 
the death of Lucy Crawford.  The article included the following references: 
 

“From the moment of her death, the Erne hospital 
management sought to absolve itself of all 
responsibility.  A senior paediatrician from Derry’s 
Altnagelvin Hospital, Murray Quinn, was paid to 
produce a medical report which covered up how 
Lucy had died. He later claimed he had been ‘sweet 
talked’ into producing his findings by Erne Hospital 
management with whom he had worked for many 
years.  For over four years after her death Lucy’s 
parents sought answers from the Sperrin Lakeland 
Trust without getting out any satisfactory responses.  
At an inquest in February 2004 the Coroner for 
Greater Belfast, John Leckey found that Lucy had 
died from hyponatreamia but failed to get the true 
causes behind her death.  ….  However ten months 
later on the night of the broadcast of “When Hospitals 
Kill” the then head of CID at the PSNI ordered that a 
fresh investigation be launched.  Operating under the 
instructions and guidance of various superior officers, 
Sergeant Cross led the investigation into Lucy’s 
treatment at the Erne Hospital and the subsequent 
cover up by the authorities at the Sperrin Lakeland 
Trust.  Mr Cross quickly gained the respect of both 
the families of the children and experts for the 
tenacity and impeccable understanding of the medical 
evidence.  On 23 May 2005 after an exhaustive 
investigation lasing several months, Sergeant Cross 
sent a file of evidence to the PPS.  He sought their 
directions  from the prosecutors on the evidence he 
set out against a number of staff at the Erne Hospital, 
including former Chief Executive of the Trust Hugh 
Mills and a number of other senior staff including 
former Director of Corporate Affairs Bridget O’Rawe 
and the consultant in charge of Lucy’s treatment Dr 
Jarlath O’Donohue.  Normally the PSNI would advise 
the PPS of its recommendations on whether a suspect 
should be prosecuted.  …  The police file included 
reports and evidence from a number of medical and 
public authority experts who criticised both the 
medical treatment of Lucy received at the Erne 
Hospital and the cover up by the authorities at the 
Trust.” 
 



 - 16 - 

[44] The article later indicated that “Hugh Mills and Jarlath O’Donohue 
were both questioned under caution along with a number of others.”  
Subsequently the article recorded “the PPS refused to elaborate on its 
decision not to prosecute any of the staff involved in Lucy’s care or the 
subsequent cover up.” 
 
[45] In an editorial inside the newspaper headed “Who is Accountable in a 
Democracy” the editor dealt with three cases involving collusion between 
members of the RUC and Loyalists murders, the Bain report and the case of 
Lucy Crawford.  In particular it stated:  
 

“Finally there is a case of Lucy Crawford, the little girl 
who died as a result of blunders at the Erne Hospital 
nearly seven years ago.  Now we learn that after an 
intense investigation and high profile coverage, no 
charges will follow.  There may well be valid reasons 
for that: but the Public Prosecution Service refuses to 
explain their reasoning.  Do the deaths of little 
children not matter?  Considering these three separate 
issues, we ask: does anybody in authority have to 
answer for their actions any more?  Is anybody held 
to account for anything?  Is that not supposed to 
happen in a democracy?” 
 

The trial process 
 
[46] On the fourth day of this trial the parties agreed to the action being 
tried without a jury and the jury was thus discharged.  I consider that this 
was a responsible attitude by counsel. It was recognition of the advantages of 
trying a libel action without a jury where the Reynolds defence arises as to 
whether the publication in question was protected by privilege involving as it 
will the evaluation of the defendant’s conduct as against the standard of 
responsible journalism.  Ultimately in a Reynolds defence it is a matter for the 
judge to determine if the publications in question were in the public interest 
and, if so, thereafter to evaluate the defendant’s conduct against the standard 
of responsible journalism.  This is not a task that has proved easy to operate 
with trial by jury.  In Jameel (Mohammed) v Wall Street Journal Europe SPRL 
[2005] QB 904 Lord Phillips of Worth Matrivers MR said: 
 

“The division between the role of the judge and that 
of the jury when Reynolds privileges and issues arise  
is not an easy one; indeed it is open to question 
whether a jury trial is desirable at all in such a case.” 
 



 - 17 - 

[47] Doubtless there will be cases when disputed facts may be at the very 
heart of the existence of the privilege claimed. Gatley on Libel and Slander 
11th Edition at paragraph 15.9 states: 
 

“A possible scenario nowadays, therefore, is that at 
the end of trial the jury will be presented with a series 
of questions going first to meaning and reference (if 
those are in dispute), then to the Reynolds factors and 
then to damages, the Reynolds issue then being 
reserved for ultimate determination by the judge who 
has to evaluate the effect of the jury’s answers to 
determine whether there was the requisite basis for 
privilege.  However a problem arises where 
responsible journalism is relied on by the defence in 
circumstances where there may be very few 
contentious issues of fact for the jury to resolve and 
that such factual questions as do arise may appear to 
the jury to be trivial and unimportant.”   
 

[48] In Charman v Orion Publish Group (2007) 1 All ER 622 at para. 4 said: 
 

“Try as the judge may to explain to the jury why their 
role in the trial is so limited, it is entirely 
understandable if jurors are puzzled, if not affronted, 
at the role they have been called upon to play.” 
 

[49] It may well be therefore that some libel actions should be tried in 
stages without a jury.  Thus in Charman’s case the first stage was for the 
judge to decide what meaning the words complained of would have been 
understood to bear. Thereafter, again without a jury, qualified privilege was 
determined by the judge alone.  In that case, as in the present instance, there 
might then be a stage when the issue of justification will be decided.  
Depending on the outcome of the third stage, there might have to be a further 
trial of the issue of the plaintiff’s entitlement to damages and other 
consequential relief.  Wisely in my view in the present case, counsel were of 
the view that the overall complexities of the case were such that all stages in 
this trial should be determined by a judge without a jury. 
 
Witnesses 
 
[50] The only two witnesses in this case were the plaintiff and, on behalf of 
the defendant, the managing editor of the IP Denzil McDaniel.  I have 
punctuated this judgment with references to their evidence without the need 
to outline their contents as a whole.  I observe that both gave their evidence 
unflinchingly in a dignified and genuine manner attempting to combine 
honesty with the strength of their belief in their conflicting assertions. Both 



 - 18 - 

spoke in measured tones, the more effective for being entirely without 
histrionics or rancour.   That I have found in favour of one is to impugn 
neither the integrity nor sincerity of the other.   
 
The Newspaper Articles  
 
Meanings 
 
[51] It falls to the plaintiff to prove on the balance of probabilities that the 
words have the meanings that she alleges, that the words were defamatory 
and that they were published about her.  The first stage of this trial therefore 
is for me to decide the issue as to what meanings the words complained of in 
the newspaper articles would have been understood to bear.  I have to 
determine  whether they bear the meanings for which the plaintiff contends 
in paragraph 3 of the statement of claim or the meanings contended by the 
defendant in paragraph 6 of the defence or some other meaning which the 
words are capable of bearing.   
 
[52] A number of definitions have been given of what amounts to 
defamatory meanings.  I consider that it is sufficient to say that a statement is 
defamatory if it tends to harm the reputation of another so as to lower her in 
the estimation of the community or to deter third parties from associating or 
dealing with her.  The onus lies on the plaintiff to prove that the words are 
defamatory to her.  The standard is again that of right thinking persons 
generally.  Words are not defamatory however much they may damage a 
person in the eyes of a section of the community unless they also amount to 
disparagement of her reputation in the eyes of right thinking people 
generally.  Words which merely injure the feelings or cause annoyance but 
which in no way reflect on character or reputation or tend to cause one to be 
shunned or avoided or expose one to ridicule are not actionable as 
defamation.  It is defamatory to impute to a person in any office any corrupt 
motive or insufficiency or unfitness or want of ability to discharge her duties 
and this is so whether the office be public or private.   
 
[53] If I come to the conclusion that the meanings of the words were 
defamatory, then the law presumes that these words are untrue and in those 
circumstances the task of proving the defence passes to the defendant.   
 
[54] Words are normally construed in their natural and ordinary meaning 
i.e. in the meaning which reasonable people of ordinary intelligence with the 
ordinary person’s general knowledge and experience of worldly affairs 
would be likely to understand them.  The meaning which the editor or the 
journalist in the newspaper intended the words to mean and the sense in 
which the words were in fact understood by the plaintiff are all irrelevant.  
The natural and ordinary meaning may also include implications or 
inferences that do not require the support of extrinsic facts passing beyond 



 - 19 - 

general knowledge.  The tendency and effect of the language, not its form, is 
the criterion.  In this case, the plaintiff abandoned any meanings by way of 
innuendo at the outset of the case and relied entirely on the natural and 
ordinary meanings.   
 
[55] Where there is a dispute, as in this instance, as to meaning, it is for the 
judge to settle on a single meaning (see Slim v Daily Telegraph (1968) 2 QB 
157 per Diplock LJ at 173D/E. 
 
[56] The approach to my task has been governed by the summary of 
principles given by Sir Thomas Bingham in Skuse v Granada (1996) EMLR 
278 at 285-287: 
 

“(1) The courts have give to the material 
complained of the natural and ordinary meaning 
which it would have conveyed to the ordinary 
reasonable (reader). 
 
(2) The hypothetical reasonable reader … is not 
naïve but he is not unduly suspicious.  He can read 
between the lines.  He can read in an implication 
more readily than a lawyer, and may indulge in a 
certain amount of loose thinking, but he must be 
treated as being a man who is not avid for scandal 
and someone who does not, and should not, select 
one bad meaning where other non-defamatory 
meanings are available … 
 
(3) While limiting its attention to what the 
defendant has actually written, the court must be 
cautious of an over elaborate analysis of the material 
in issue … 
 
(4) The court should not be too literal in its 
approach …” 
 

[57] I must not fall into the trap of over elaborate analysis of the various 
passages in the articles relied on by the parties.  The parties are entitled to a 
reasoned judgment but that does not mean that the court should overlook the 
fact that ultimately it is question of meaning which should be put on the 
words of the articles by an ordinary reader.  That hypothetical reader does  
not deploy the rigorous analysis of  a lawyer.  The exercise is essentially one 
of ascertaining the broad impression made on the hypothetical reader by the 
articles taken as a whole.  As Gray J said in Charman v Orion Publishing 
Group Limited and Others [2005] EWHC 2187 at paragraph 12: 
 



 - 20 - 

“It is well established that the tribunal of fact, 
whether judge or jury, must take the bane and 
antidote of the publication together.” 
 

[58] Chase v News Group Newspapers Limited (2003) EMLR 218 was one 
of a series of cases in which the principle emerged that there may be three 
levels of imputation of alleged discreditable behaviour in cases such as the 
present.  If a statement means that the plaintiff is guilty of discreditable 
conduct that can only be justified by proving that he was so guilty.  This a 
level 1 meaning and it was that level which the plaintiff relied on in this case.  
If the words however are reasonably capable of bearing the meaning that 
there are reasonable grounds to suspect that the plaintiff is involved in the 
discreditable conduct that is regarded as a level 2 meaning.  If the words are 
capable of meaning that there are grounds to investigate that the plaintiff has 
been involved in the alleged discreditable conduct that is a level 3 meaning.  
The defendant can choose to justify any of these levels.  In this instance 
Mr Simpson QC who appeared on behalf of the defendant with Mr Spence   
relied on a level 3 meaning as set out in paragraph 6 of the statement of claim 
and insofar as this was defamatory sought to justify it. 
 
[59] Mr Simpson contended that  Mr Ringland , having nailed his colours 
to the level 1 meaning set out in paragraph 3 of the statement of claim, could 
not  in the alternative rely on the defendant’s level 3 meanings as set out in 
paragraph 6 of the defence or indeed some other meaning that the judge 
considered the words capable of bearing. 
 
[60] There is no doubt that a plaintiff must plead in the particulars of his 
statement of claim the defamatory meanings which it is claimed were borne 
by the words of which complaint is made.  (See Lucas Box v Newsgroup 
Newspapers Limited [1986] 1 WLR 146 per Ackner LJ at 151-152). 
 
[61] Mr Simpson further relied on the views of Sedley LJ in Jameel v Times 
Newspapers [2004] E.M.L.R. 31 where he said: 
 

“For my part I would think it high time that claimants 
were required to plead their levels of meaning in the 
alternative especially since the decision in Bennett v 
News Group Newspapers Limited [2002] E.M.L.R. 
39.” 
 

[62] For my own part I respectfully remain unconvinced that the views of 
Sedley LJ are correct.  There has long been a standard practice for a plaintiff 
to identify the single highest or gravest defamatory meaning for which he 
contends a particular allegation bears.  The good reason for this has been that 
it is unlikely to be in the plaintiff’s interest to be equivocal about the level of 
meaning at trial. 



 - 21 - 

 
[63] I venture to suggest that the preferable view is that expressed at the  
11th Edition of Gatley on Libel and Slander at page 976 note 79 where the 
author states: 
 

“It is suggested that the new Jameel requirement of 
pleading alternative meanings in particulars of claim 
should be confined to cases where the claimant is 
uncertain about the level of meaning attributable to 
the allegation in question.  …  In cases where the 
claimant has a clear cut case on what has been alleged 
against him it is contended that there is no reason to 
depart from the standard practice of pleading the 
single highest meaning.” 
 

In such a case I do not consider the plaintiff should be precluded from 
contending for some lesser meaning at trial.   
 
[64] Thus I consider that a judge or jury is not confined to ruling whether 
the words are capable of bearing the particulars of the defamatory meanings 
contended before the judge.  A judge’s ruling on the issue may thus cover any 
lesser defamatory meaning that might possibly be conveyed by the words.  In 
saying this I pause to observe that such a ruling is only likely where the lesser 
meaning is in the same class or range of meanings as that set out in the 
particulars of the statement of claim and not some wholly different meaning.  
(See Diplock LJ is Slim v Daily Telegraph (1968) 2 QB 157 at 175). 
 
[65] However the difficulty does not surface in this case because I consider 
that Mr Ringland has established on the balance on probabilities that the 
substance of the meanings for which he contends is correct. Avoiding an over 
elaborate analysis of the article and taking a broad impression of the article as 
a whole I consider the ordinary fair minded reader would conclude that    this 
article is not merely to the effect that there were grounds for investigating 
whether or not the plaintiff was involved in the cover up. The article 
unequivocally  states  that “the authorities” and the “management” of the 
Sperrin Lakeland Trust had been guilty of a cover up, that parents had been 
misled and that the senior paediatrician from Altnagelvin Hospital had been 
“sweet talked” into producing his findings by the Erne Hospital 
management. Where the only people in management or authority in the Trust 
named in the context of the investigation are the Chief Executive and the 
plaintiff (in addition to the surgeon) I have determined  that the ordinary 
reader inevitably will infer from the tendency and effect of the language used  
that the article means that it is being alleged that  she was part of and was 
responsible for the cover up by the Trust, the “sweet talking” of the senior 
paediatrician and the misleading of the child’s family as to the true causes of 
her death. 



 - 22 - 

 
[66] The article   boldly asserts that the plaintiff, as part of an exhaustive 
inquiry by a respected police officer, was investigated by the police and that 
that officer has set out evidence against her and two other very prominent 
people namely the Chief Executive of the Trust and the consultant 
paediatrician involved in the treatment of Lucy Crawford.  She is being cast 
in the role of a suspect in a criminal investigation into the cover up .  No 
attempt has ever been made to justify these assertions and indeed Mr 
McDaniel the editor of the newspaper accepted that they were not true.  
 
[67] I consider these meanings to be beyond the level 3 suggestions by the 
defendant that the articles were understood to mean that there were grounds 
for investigating whether or not the plaintiff had been involved in a cover up 
following the death of Lucy Crawford. These are bald assertions, not merely 
grounds for investigation. The fact that the article does not expressly suggest 
that she was interviewed by the police and makes clear that no charges were 
in the event brought does not   deflect from the meanings that I have set out. 
 
[68] As I indicated to counsel during the course of the hearing, once I have 
found the meanings in the newspaper article  to be largely those contended 
for by the plaintiff, I did not consider that the editorial relied upon by the 
plaintiff added anything of substance to these meanings.  The thrust of the 
editorial is the failure of the Public Prosecution Service to provide reasons for  
its decision and the lack of general accountability.  It adds nothing to the 
material meanings that I have already outlined.  For that reason I have 
therefore not taken that article into account and have found it unnecessary to 
deal with the defence of fair comment upon a matter of public interest which 
was confined to that editorial. 
 
 
Are the meanings defamatory? 
 
[69] I am satisfied that the meanings that I have determined in this case are 
defamatory of the plaintiff. It would lower the plaintiff in the estimation of 
right thinking people if she was the subject of a police criminal investigation 
regarding the child’s treatment and the subsequent cover up concerning it 
particularly where a file of her involvement and the evidence implicating her 
in that cover up was compiled by a respected police officer and sent to the 
DPP to consider prosecution.  The fact that the article makes clear that the 
prosecution in fact was not instituted merely dilutes the effect but does not 
deflect from the defamatory meaning.  I also consider it defamatory to 
suggest that someone such as the plaintiff was part of a management cover 
up by the Trust which included misleading the child’s family as to the true 
causes of death and being involved in the “sweet talking” of a senior 
paediatrician to produce a report on the death which covered up why the 
child had died. 



 - 23 - 

 
[70] Once I have concluded that the meanings of these words were 
defamatory then the law presumes that these words were untrue and in those 
circumstances the task of proving the defence passes to the defendant.  The 
defendant in this case has not sought to justify these defamatory meanings. 
 
Qualified Privilege /the Reynolds Defence  

 
[71] Where a defendant newspaper or other publisher claims that its 
dissemination of defamatory material to the public is covered by the defence 
of qualified privilege it must demonstrate why the nature of the subject 
matter of the publication was such that it was in the public interest for it to be 
published. This is very different from saying that it is information which is 
merely newsworthy or interests the public .It is the publication as a whole 
that has to be assessed when considering the public interest, not merely the 
particular defamatory allegations of which the plaintiff complains. 
 
[72] If the article as a whole was in the public interest it would still have to 
be shown by the defendant that the untrue allegations were part of the story.  
The more serious the allegation the more important it is that the untrue 
allegation should make a real contribution to the public interest element in 
the article.    
 
[73] But whereas the question of whether the story as a whole was a matter 
of public interest must be decided by the judge without regard to what the 
editor’s view may have been, the question of whether the defamatory 
statement should have been included is often a matter of how the story 
should have been presented.  In Jameel v Wall Street Journal [2006] 4 All ER 
1279 at 1296 paragraph 51 Lord Hoffmann said: 

 
“And on that question, allowance must be made for 
editorial judgment.  If the article as a whole is in the 
public interest, opinions may reasonably differ over 
which details are needed to convey the general 
message.  The fact that the judge, with the advantage 
of leisure and hindsight might have made a different 
editorial decision should not destroy the defence.  
That would make the publication of articles which are 
ex hypothesi in the public interest, too risky and 
would discourage investigative reporting.” 
 

[74] It was never disputed by Mr Ringland on behalf of the plaintiff that 
publication of the material concerning the investigation into the alleged cover 
up of the details surrounding the death of Lucy Crawford was not in the 
public interest.   
 



 - 24 - 

[75] Counsel did however dispute that the references contained therein 
about the plaintiff were matters of public interest.  I disagree.  I am satisfied 
that it was a proper exercise of  editorial judgment to decide that the 
plaintiff’s participation in the Trust management as Director of Corporate 
Services having direct contact with all the major participants in the unfolding 
story was also a matter of public interest.  The UTV broadcast about the 
investigation into the Trust and the numerous non impugned articles by the 
IP about the investigation which referred to the plaintiff all bear witness to 
the positive link between her and the issue under investigation.  In my view it 
was appropriate investigative reporting to look into her role provided that 
was done responsibly.  I am therefore satisfied that the defendant passes the 
public interest test.   
 
[76] If the publication, including the defamatory statements, passes the 
public interest test, the inquiry then shifts to whether the steps taken to gather 
and publish the information were responsible and fair.  Hereinafter I shall 
borrow the description of Lord Hoffmann accorded to this test in Jameel’s 
case   as that of “responsible journalism”. 
 
[77] In Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 at 205 Lord 
Nicholls of Birkenhead gave his now widely cited and approved  non-
exhaustive list of ten matters which should in suitable cases be taken into 
account in this sphere .  It is convenient to set these out: 
 

“1. The seriousness of the allegation.  The more 
serious the charge, the more the public is 
misinformed and the individual harmed if the 
allegation is not true.   
 
2. The nature of the information and the extent to 
which the subject matter is a matter of public concern.  
 
3. The source of the information.  Some 
informants have no direct knowledge of the events.  
Some have their own axes to grind, or are being paid 
for their stories. 
 
4. The steps taken to verify the information. 
 
5. The status of the information.  The allegation 
may have already been the subject of an investigation 
which commands respect.   
 
6. The urgency of the matter.  News is often a 
perishable commodity. 
 



 - 25 - 

7. Whether comment was sought from the 
plaintiff.  He may have information others do not 
possess or have not disclosed.  An approach to the 
plaintiff will not always be necessary.   
 
8. Whether the article contained the gist of the 
plaintiff’s side of the story. 
 
9. The tone of the article.  A newspaper can raise 
queries or call for an investigation.  It need not adopt 
allegations as statements of fact. 
 
10. The circumstances of the publication including 
the timing.” 
 

[78] I have been acutely aware of the caution that must be deployed in 
dealing with these non-exhaustive matters.  Lord Hoffman in Jameel at 
paragraph 56 said: 
 

“In Reynolds, Lord Nicholls gave his well known non-
exhaustive list of ten matters which should in suitable 
cases be taken into account.  They are not tests which 
the publication has to pass.  In the hands of a judge 
hostile to the spirit of Reynolds, they can become ten 
hurdles at any of which the defence may fail.  …  The 
standard of conduct required of the newspaper must 
be applied in a practical and flexible manner.  It must 
have regard to practical realities.” 
 

[79] I have found instructive in this matter the views of Baroness Hale of 
Richmond in Jameel’s where at paragraph 149 she said: 
 

“The publisher must have taken care that a 
responsible publisher would take to verify the 
information published.  The actual steps taken will 
vary with the nature and sources of the information.  
What one would normally expect is that the source or 
sources were ones which the publisher had good 
reason to think reliable, that the publisher himself 
believed the information to be true and that he had 
done what he could to check it.  We are frequently 
told that ‘fact checking’ has gone out of fashion with 
the media.  But a publisher who is to avoid the risk of 
liability if the information cannot later be proved to 
be true would be well advised to do it.  Part of this is, 
of course, taking reasonable steps to contact the 



 - 26 - 

people named for their comments.  The requirements 
in ‘reportage’ cases, where the publisher is simply 
reporting what others have said, may be rather 
different, but if the publisher does not himself believe 
the information to be true, he would be well advised 
to make this clear.  In any case, the tone in which the 
information is conveyed will be relevant to whether 
or not the publisher has behaved reasonably in 
passing it on.” 
 

[80] I pause to make two observations.  First, I am satisfied that the failure 
to obtain and report a comment is not always fatal to the Reynolds defence as 
Lord Nicholls said in that case  at p. 203: 
 

“Failure to report the plaintiff’s explanation is a factor 
to be taken into account.  Depending upon the 
circumstances, it may be a weighty factor.  But it 
should not be elevated into a rigid rule of law.” 
 

[81] Thus in Jameel’s case where the newspaper had been unable to obtain 
any comment, Lord Bingham recorded that this was not sufficient to deprive 
the newspaper of the Reynolds defence particularly where it is unlikely that 
even if comment had been obtained it would have been very revealing.  The 
Reynolds defence therefore must not be turned into a tool which would 
impede responsible investigative journalism. 
 
[82] It is also important to observe that the fact that the defamatory 
statement is not established at a trial to have been true is not relevant to the 
Reynolds defence.  Thus the concession by Mr McDaniel’s in the instant case 
that he accepted that the allegations about the police investigation of the 
plaintiff and the sending of evidence about her to the DPP were not true is 
not relevant to the defence which is now raised.  It is a neutral circumstance.  
The elements of the defence are the public interest of the material and the 
conduct of the journalist at the time.  As Lord Hoffmann said in Jameel at 
paragraph 62: 
 

“In most cases the Reynolds defence will not get off 
the ground unless the journalist honestly and 
reasonably believed that the statement was true but 
there are cases (“reportage”) in which the public 
interest lies simply in the fact that the statement was 
made, when it may be clear that the publisher does 
not subscribe to any belief in its truth.  In either case, 
the defence is not affected by the newspaper’s 
inability to prove the truth of the statement at the 
trial.” 



 - 27 - 

 
[83] In the instant case no attempt was made to either contact  the plaintiff 
or invite her  to comment before the newspaper articles were published. The 
gist of her side of the story was not sought. Mr McDaniel gave two reasons 
for this.  First because it was his practice not to contact personally members of 
public bodies such as the Trust.  Instead it was the public body itself that was 
usually contacted and individual comment could be obtained through that 
medium if it considered it appropriate.  The Trust in this case had been 
regularly adopting “a party line” on matters arising out of the newspaper 
enquiries and had not been issuing statements on behalf of any individual. 
He relied on the examples of Trust statements to which I have referred   in 
paragraphs 24,25,32 and 42 of this judgment .  In evidence the plaintiff had 
accepted that this indeed was what had been happening.  She had been the 
author of a document headed “Preparing communications strategy/plan for 
the use of the Trust” which had advocated, inter alia, the use of press 
conferences where only the chairman accompanied by the Trust Public 
Affairs Manager Mrs Hall or the plaintiff would comment.  It was Mr 
McDaniel’s evidence that the history of contact with the Trust had led him 
not to expect any answer to the matters contained in the impugned 
newspaper articles.  In any event he felt that the Trust could not have 
commented on whether or not a police file had been sent to the Public 
Prosecution Service.  The other material in the article was already in the 
public domain. 
 
[84] Secondly, Mr McDaniel felt that there was really nothing that the 
plaintiff could have contributed to the article on the police investigation 
because she would have no way of knowing what steps Sergeant Cross had 
taken by way of sending evidence against her to the Public Prosecution 
Service etc.  Contact had never been made personally with her in the course 
of the press articles about this affair and in any event she was being dealt 
with in the impugned articles as Director of Corporate Services and not as an 
individual.   
 
[85] The editor’s evidence was also that the article had been prepared by a 
reporter Trevor Birney, a highly experienced and distinguished reporter, who 
had discussed his sources of information on the police investigation with Mr 
McDaniel who in turn had checked the story with three sources of his own 
from the Police Service, one of which had apparently overlapped with the 
sources of Mr Birney.  Mr McDaniel was not prepared to reveal anything 
about his police sources lest it should lead to their identities being revealed 
but he claimed they were sources which he had found reliable in the past.  
The defendant did not call the author of the article Mr Birney to give evidence 
and so I heard nothing from him about his sources. 
 
[86] I commence my assessment of the element of responsible journalism 
invested in the newspaper articles by noting the 23 sources relied on by the 



 - 28 - 

defendant in paragraph 7(xiii) of the amended defence upon which Mr 
McDaniel dilated in the course of his evidence.  It was his evidence that over 
a two year period the newspaper had carried a number of articles on the 
investigation into the death of Lucy Crawford and the performance of the 
Trust in the affair.  His sources of information variously included doctors, 
Government departments, hospitals, the Public Prosecution Service, “the 
Police Service of Northern Ireland”, sources in the Trust and Board, the 
family of Lucy Crawford, the Coroner’s Office, the General Medical Council, 
Government Ministers etc.  I was satisfied that in general terms the 
newspaper had gone to great lengths to verify many aspects of its coverage. 
 
[87] Moreover I do not accept the allegation put to Mr McDaniel by counsel 
on behalf of the plaintiff that the newspaper articles had been couched in 
sensational terms.  The fact of the police investigation into the Trust had 
already been published some considerable time prior to these articles.  The 
headline of the article confirmed that in the event no charges were being 
brought over the death.  Mr McDaniel said that the article was worked on for 
some time before publication and I believe that the contents of the article bear 
testament to this.  It was not a hurriedly prepared article relying on 
sensationalism rather than content.  I readily accepted Mr McDaniel’s 
assertion that Mr Birney had spoken to him over a period of weeks before the 
article was published.  During the period that Mr Birney worked on the 
article he and Mr McDaniel discussed the matter so that eventually the 
finished article appeared with the editor’s approval.  The tone of the article, 
whilst not subdued, lacked the sensational bent that other journalists might 
well have employed when dealing with such topics as a cover up and police 
investigation.  Having listened to Mr McDaniel in the witness box giving his 
evidence in a measured and careful manner, I would have been surprised to 
find the situation otherwise.   
 
[88] Notwithstanding this finding however, I have come to the conclusion 
that in failing to invite a comment from the plaintiff or obtain at least the gist 
of her side of the story by contacting her personally or, less satisfactorily, 
attempting to contact her through the Trust, the defendant newspaper has 
failed to conform to the standards of responsible journalism in this instance 
and thus cannot avail of the Reynolds defence.  I am of this view for the 
following reasons. 
 
[89] First, the references to the plaintiff being involved  in a police 
investigation into a trust cover up etc  and evidence against her being sent to 
the Public Prosecution Service amount to  grave allegations.  Mr McDaniel 
recognised that the allegations that the police were investigating the plaintiff 
lifted the general allegations of cover up by the Trust to a more serious level 
than had hitherto had been the case in the instance of the plaintiff.  In his 
evidence he told me that he had spent considerable time thinking about the 
article and that this article gave him “more difficulty than the rest” of the 



 - 29 - 

articles which he had written about the matter.  He accepted that the 
allegations were of a “highly serious nature”.  He and Mr Birney had chosen 
to name the plaintiff along with the two other persons because they were the 
people “in the public eye” and had been most closely associated with the 
coverage of the investigation.  By virtue of the fact that they were the three 
people named in the context of the police investigation I am satisfied that the 
inference of the article would have led the reasonable reader to conclude that 
it was they that the newspaper considered had been involved in the cover up, 
the misleading of Lucy Crawford’s parents, and the “sweet talking” of 
Murray Quinn referred to earlier in the same newspaper article.  That 
escalation of allegations culminating in the assertion of police investigation in 
my view demanded that a responsible journalist seek to obtain comments 
from the plaintiff and at least  the gist of her side of the story  before 
publication.   
 
[90] Secondly, despite Mr McDaniel asserting that he believed his sources 
were reliable, he knew that the plaintiff had not been interviewed by the 
police although he did know that the two other persons named in the article 
had been so interviewed.  Whilst I suppose it was not inconceivable that a 
police officer would assemble evidence against an alleged suspect and send 
those papers for directions to the Public Prosecution Service without having 
interviewed that person, on the face of it that omission ought to have given 
him pause for thought to say the least.  It came as no surprise to me that in 
cross-examination he conceded that it did seem “odd” that if the investigation 
had been made as alleged, she had not been interviewed.  That in itself 
should have added fuel to the need to obtain the plaintiff’s comment before 
publication of her name. 
 
[91] Similarly, Mr McDaniel asserted that the letter of 2 October 2000 from 
the plaintiff to the father of Lucy Crawford (see paragraph 13 above) had 
played a very important part in triggering the investigation by Sergeant Cross 
according to Mr McDaniel.  However even a cursory reading of that letter 
should have led experienced journalists such as Mr Birney and Mr McDaniel 
to question whether it was likely that such a letter would have played a major 
part in assembling evidence against the plaintiff and reference to the Public 
Prosecution Service.  Why would such a promise by the Director of Corporate 
Affairs that a full investigation would take place—even if broken 
subsequently -- have led to a criminal investigation against her personally?  
Of course it was not beyond the bounds of possibility that this could be so, 
but it was yet another instance where I believe a responsible journalist would 
have felt it necessary to invite comment from the plaintiff as to her side of the 
story despite what his sources had been telling him. 
 
[92] Thirdly, there was no urgency about publication which would have 
precluded steps being taken to contact the plaintiff. This was not a perishable 
commodity   The whereabouts of the Trust was known and I have no doubt 



 - 30 - 

that it would have been easy for the newspaper to have contacted the plaintiff 
at home had they wished to do so.  In short there was nothing about the 
urgency of the news that precluded the plaintiff delaying in order to obtain 
her comment.  There was no evidence that she had “run to ground” or was 
avoiding comment.   
 
[93] Moreover the newspaper in this instance did not contact the Trust to 
ask for a comment either about the allegations involving the plaintiff 
specifically or a comment from her through the Trust.  I do not believe it was 
appropriate in light of the seriousness of the allegations for the newspaper to 
assume that no comment would be forthcoming from the Trust or the plaintiff 
merely because of what had happened in the past.  There was precedent for 
the newspaper contacting the Trust and asking specific questions about 
individuals including the plaintiff.  The newspaper had performed that very 
task in the course of an e-mail dated 26 October 2004 from Denzil McDaniel 
to Janet Hall the Communications/Public Affairs Manager and had asked 
them to provide specific answers on questions directly involving the plaintiff 
as set out n paragraph 33 of this judgment .  Why did they not adopt the same 
policy in this instance? 
 
[94] Whilst the plaintiff may not have known what steps the police had 
taken or investigations they had made, she could have strongly asserted her  
both her innocence and her belief that not only had she not been interviewed 
by the police in connection with the investigation but she had not even  been 
contacted by the police regarding any of the matters alluded to in the articles.  
She could have outlined the gist of her side of the story.  This of course is 
precisely what happened when, after the publication of the article, she sought 
advice from her solicitor who in turn wrote to the reporter Mr Birney and 
editor Mr McDaniel in February 2007.  The account contained in the solicitor’s 
letter, if expressed by the plaintiff prior to the publication, might have given a 
wholly new perspective to the story from her point of view and might have 
greatly altered the reasonable readers perspective of her involvement in the 
allegations set out in that article. It strikes me as deeply improbable that a 
request for comment from the plaintiff would not have elicited precisely this 
response.   The fact of the matter is that in the wake of the solicitor’s letter, the 
newspaper belatedly did record that they were prepared to give her an 
opportunity to provide her side of the story.  Why did they not do this prior 
to the publication? 
 
[95] In coming to the conclusion that the defendant cannot therefore rely on 
the Reynolds defence of responsible journalism in this instance because of the 
failure to seek comment from the plaintiff, I am conscious of the rights 
accorded to the press under Article 10 of the European Convention on 
Human Rights and Fundamental Freedoms.  Exceptions to freedom of 
expression must be justified as being necessary.  On the other hand protection 
of reputation is afforded under Article 8 of the Convention and is a major 



 - 31 - 

value which, once besmirched by a newspaper, can be irreparably damaged 
in certain instances.  Article 10 carries with it duties and responsibilities and 
in this instance I consider that such a responsibility should have included 
affording the plaintiff a right to comment before the article was published. 
 
[96] In passing I observe that the question of malice is irrelevant in the 
context of the Reynolds defence.  I am satisfied that there was no malice on the 
part of this editor or journalist but that does not avail the defendant.  The 
question is whether or not they acted in accordance with the tenets of 
reasonable journalism. 
 
[97] I have also borne in mind that the court must invest editors of 
newspapers with the discretion to make editorial judgments particularly 
where, as Lord Bingham said in Jameel’s case at paragraph 33 such a 
judgment is made: 
 

“In the absence of some indication that it was made in 
a casual, cavalier, slipshod or careless manner.” 
 

[98] It is not for the court to substitute its own views for those of the press 
as to what techniques of reporting should be adopted by a journalist.  Hence 
the authors of 11th Edition of Gatley record that the court “should allow a 
wide margin of professional appreciation to (the) journalist, a sort of 
journalistic Bolam approach”.  Accordingly I did not allow myself to place 
any weight on the concessions by Mr McDaniel in cross-examination that 
“with the benefit of hindsight”, “he probably should have done it” ie. 
contacted the plaintiff.  His evidence was that he was unaware that she had 
been trying to get her views across with the Trust and had been unsuccessful 
in so doing.  Despite making due allowance for that discretion, I am satisfied 
that a responsible journalist would have been sufficiently careful to  conclude 
that in light of the inevitable impact that the article would have on the local 
community where the plaintiff lived , the sensitivities of the plaintiff living in 
such an area and the serious nature of allegations arising from the articles 
especially the suggestion of police investigation of her , his decision not to 
invite her to provide a comment before printing the articles was too casual an 
approach and fell outside the ambit of discretion given to editors.  It did not 
conform with the tenets of responsible journalism in this instance.   
 
[99] I have come to the conclusion therefore that the Reynolds defence does 
not avail the defendant in this instance.   
 
 
The website articles 
 
[100] The website articles were pleaded in the statement of claim as “a series 
of articles which appeared in earlier editions of Impartial Report which are 



 - 32 - 

concerned with and are seriously defamatory of the plaintiff”.  The five 
website articles were then identified.  The natural and ordinary meaning of 
the articles relied on were pleaded cumulatively without attempting to 
ascribe any particular meaning to an individual article. 
 
[101] During the course of the trial Mr Simpson drew attention to the 
manner in which these articles had been pleaded in the amended Statement 
of Claim. He submitted that the plaintiff’s case amounted to an assertion that 
the publisher of the articles was inviting the public to read or view all of the 
material as interlinked and thus to be read together.  Mr Simpson contended 
that by failing to ascribe individual meanings to individual articles, the 
plaintiff prevented the defendant raising potentially separate defences to each 
article.  He contended that for the plaintiff to succeed she had to establish that 
all the articles had to be read as inextricably interlinked.  The plaintiff had not 
relied on innuendo as a means of introducing extrinsic facts from one article 
to another.   
 
[102] Statements of claim in an action for defamation are extremely 
important.  Parties must set out their respective cases with as much clarity 
and openness as possible.  There must be sufficient information to inform the 
other party of the case he has to meet.  This must include all the facts 
necessary to formulate a complete cause of action.   
 
[103] Despite Mr Ringland’s contentions to the contrary, I have concluded 
that this matter has been pleaded in such a manner that it is not possible to 
know which allegations are made in relation to any particular article unless 
they can all be read together as a series.  Some may be more obviously 
connected to one article than another. However it is in my view unacceptable 
pleading or presentation of a case to expect the court or the defendant to 
attempt to work out which allegation is connected to which article when no 
attempt has been made to perform this task by the plaintiff.   
 
[104] There are circumstances where it is an acceptable practice to plead all 
of the material in one paragraph of the particulars of the statement of claim 
and to identify the imputations said to have been conveyed by the material as 
a whole. This is appropriate where the matter of which the plaintiff 
complains consists of related material published by the defendant on 
different occasions, and where there is apparent, on the face of the matter 
complained of itself, either an intention on the part of the defendant that it be 
read together or direct references internally one to the other so that the reader 
may reasonably be expected to read it together, (see Burrows v 
Knightley(1987) 10 N.S.W.L.R. 651). 
 
[105] Even when this is the case wherever possible the plaintiff should give 
the page references of the newspapers where the allegedly defamatory 
material is to be found.  In cases in which the offending material is so long 



 - 33 - 

that it cannot be conveniently pleaded in the particulars of the claim, the 
material should be included in a schedule.  I am satisfied that the 
recommended course in those circumstances is that set out in Supreme Court 
Practice 1999 18/6/3 where the author states: 
 

“In those libel case in which offending material is so 
long that it cannot reasonably be pleaded in the 
statement of claim, leave should be sought to plead 
the libel by schedule.  Even then the precise words 
should be clearly identified and distinguished from 
any surrounding material.  Material to which the 
other party may need to plead must not be contained 
in the schedule as it is not a pleading.” 
 

[106] I am satisfied that this matter has not been properly pleaded if it was 
intended to rely on each one of these articles individually and not as  a series 
interlinked inextricably together.  A court may at any time order a party to 
clarify any manner which is in dispute in the proceedings or give additional 
information in relation to any such matter.  I afforded Mr Ringland that 
opportunity during the hearing by inviting him to amend the pleadings to 
plead each of these articles individually with their attendant alleged 
defamatory meanings.  At this stage in the trial that course of action would 
have carried attendant cost implications for the plaintiff because the 
defendant would have required time to consider any amendments to his 
defence to deal with the individual articles.  Mr Ringland chose not to avail of 
that opportunity and opted to proceed with the pleadings as they stood  
 
[107] Having heard the evidence in this matter, I have come to the 
conclusion that the five website articles were not capable of being read 
together and were not interlinked so that the ordinary reader would have 
connected them as a series of articles. 
 
[108] My reasons for so concluding are as follows. These articles were 
published over the period September 2005-February 2006.  The plaintiff was 
obviously statute barred with reference to these publications in the 
newspaper and thus had elected to rely upon them appearing on the website 
of the IP.  As I have indicated in paragraph 37 of this judgment, I do not 
consider that the website produced these articles in one composite collection.  
On the contrary, I believe that the insertion of the plaintiff’s name in the 
website archive is much more likely to have produced all of the publications 
in the IP where she was named and certainly was not confined to the five 
impugned articles.  I therefore agree with Mr Simpson’s submission that it is 
wholly artificial to see them as a series.   
 
[109] Next, I find no reference to the remaining articles in any of the 
individual instances.  Nothing emerges to suggest in any of the articles that 



 - 34 - 

there are other articles to follow or that past articles should be read together.  
There is in short no invitation by the publisher to read this material together. 
 
[110] The period of time over which the five articles were published is 
sufficiently long to negate any suggestion that they are interlinked in any 
way.  That there may have been a common theme of criticism of the 
investigations of the trust coursing through several of these articles  is not 
enough to invoke the principle of them being interlinked articles.  I find 
nothing that suggests that this is a series of articles that need to be read 
together for the purpose of determining the meaning of any particular part.   
 
[111] In all the circumstances therefore I have concluded that the medieval 
maxim iudex secundum allegata et probata decidere debet should prevail and 
that the plaintiff has failed to satisfy me on the probabilities that these articles 
are a series. Accordingly I make no finding in the plaintiff’s favour in relation 
to these pleaded articles.  It is therefore unnecessary for me to consider the 
defence of qualified privilege in this instance.   
 
[112] I add one footnote to this conclusion.  Even had I found that the 
website articles had been defamatory and that the defendant had no defence 
to them, I do not believe that their presence materially added to the damages 
that I intend to award in this case.  In the first place I have no idea how many 
people are likely to have gone through the steps involved of ascertaining 
access to these articles.  I would also have excluded from consideration those 
who had already read them in the newspaper publication because those 
publications are statute barred.  Is it likely that many who had not read the 
earlier articles would have bothered to seek out these materials on the 
website?  If someone had read the impugned newspaper articles of 2007, 
would they have thought any less of the plaintiff if they had decided to 
research the matter and found these articles?  Had I been asked to consider 
these issues, I am of the belief that they would not have added materially to 
the damages that I intend to award in any event.   
 
Damages 
 
[113] I commence this aspect of the case by reviewing what the plaintiff said 
in evidence about the newspaper articles. She said she was angry and 
distressed and found the articles devastating. Having read the earlier articles,  
the impugned newspaper  articles were “the last straw “adding  an incorrect 
allegation that she had been involved with the police investigation.  She felt 
that such was the damage to her reputation and to her life that she had to take 
a stand.  She had not been responsible for the clinical investigation or the 
actual investigation itself and therefore she was unable to understand why 
she had been identified.  Her anger emanated from an inability to understand 
why she had been selected.  Even after she had taken advice from her solicitor 
Mr Ferguson who wrote a letter to the paper on her behalf, the plaintiff was 



 - 35 - 

shocked that having been told her version, it was so easy for the newspaper 
to dismiss her case.  All she wanted was an apology from them at that stage. 
If an apology and retraction had been given at the time she said she would 
have been able to have held her head high and felt her reputation vindicated.  
Being involved in social matters in her community and having a child at 
school she felt vulnerable because of the content of the newspaper articles.  
Even now any mention of the case leaves her feeling distressed and 
uncomfortable 
 
[114] In cases of libel there are three regular headings of damage.  Firstly 
injury to reputation which is the principal element in damages.  Secondly 
injury to the plaintiff’s feelings.  In Ley v Hamilton (1935) 135 L.T. 384 at 386 
Lord Atkin said that this heading of damages was an award for “the insult 
offered or the pain of a false accusation”.  Thirdly there is damage by way of 
vindication.  This aspect has come to the fore in defamation cases in modern 
times and serves to show that the plaintiff’s reputation is unsullied. 
 
[115] I must award a sum proportionate to the damage suffered and what is 
reasonably required to compensate the plaintiff and re-establish her 
reputation.  An award of damages is a restriction upon freedom of expression 
which must be justified under Article 10(2) of the European Convention on 
Human Rights and Fundamental Freedoms.  A disproportionate award of 
damages will constitute a violation of Article 10(1). 
 
[116] In arriving at the appropriate figure for compensation in this case I 
have also borne in mind the following factors.  First, I have reminded myself 
of what money can buy (see Sutcliffe v Pressdam Ltd (1991) 1 QB 153 and 
John v MGN Ltd (1997) QB 586 at 608.) 
 
[117] Secondly following the decision of the Court of Appeal in John, it is 
permissible to remind myself of conventional levels of award for personal 
injuries not by way of precise correlation but as a check upon the 
reasonableness of a proposed award of damages for defamation 

 
 [118] I have had the benefit of reading the charge to the jury of Coghlin LJ at 
first instance in Convery v The Irish News Limited (unreported).  I consider 
that his address to the jury on the issue of damages was an appropriate 
guidance to the jury and, making allowance for the necessary updating of the 
figures which I have included in brackets, he drew their attention to the 
following injuries. 
 

• Fractured forearm which is painful and incapacitating but heals up 
without any permanent damage (£12,000) 

 
• Fractured tibia and fibula healing without permanent damage 

(£12,000) 



 - 36 - 

 
• Fractured femur (£9,500-£18,000) 

 
• Blindness in one eye (£60,000-£95,000) 

 
• Loss of a single hand (£60,000-£95,000) 

 
[119] Other comparables I have considered  are total loss of hearing in one 
ear £30000-£50000 , total loss of taste and smell £30000-£5000 and  loss of a leg 
below the knee which is now between £100,000-£180,000 general damages 
 
[120] I have also considered some of the few English Court of Appeal 
decisions in defamation awards.  I have ignored previous defamation awards 
by juries in such jurisdictions. 
 
[121] Mr Ringland objected to me taking these into account because he 
contended they were fuelled by references to personal injury awards in 
England and Wales which are much lower than in our courts.  I consider that 
so long as I bear this in mind, it is appropriate that I should refer to them.  
Those that Coghlin LJ referred to where – 
 

• Gorman v Mudd (15 October 1992 unreported) where an MP sued a 
constituent for a libel contained in a mock press release published to 91 
people who were prominent, influential, local and knowledgeable 
members of their constituency party.  The Court of Appeal reduced her 
award to £50,000. 

 
• In John’s case where the Sunday Mirror published an article about 

Elton John falsely stating that he was following a “don’t swallow diet” 
whereas in fact he had an eating disorder the jury awarded exemplary 
damages of £275,000 making a total of £350,00.  It was reduced to 
£50,000 exemplary damages and £25,000 compensatory damages by 
the Court of Appeal . 

 
• In Rantzen’s v Mirror Group Newspapers [1994] QB 670  where Ester 

Rantzen had  been seriously libelled on the basis that she had falsely 
suppressed knowledge about a paedophile the Court of Appeal 
reduced her award from £250,000 to £110,00 on the basis it was not 
proportionate to the damage suffered by her. 

 
[122]  I have considered these personal injuries and defamation awards 
purely by way of guidance and I do not consider them binding on me.  
 
[123] In the present case I invited counsel to make submissions as to the 
value of this case.  Mr Simpson declined my invitation.  Mr Ringland 
suggested that the award should be “in six figures”. 



 - 37 - 

 
[124] I have recognised that damages are at large in the sense that they 
cannot be assessed by reference to any mechanical, arithmetical or objective 
formula.  I have taken into account the conduct of the plaintiff (see below on 
the issue of mitigation), the position and standing of the plaintiff as a person 
with an unblemished character who held a responsible position in the Trust 
and lived in the community where this newspaper  circulated, the nature of 
the libel, the mode and extent of the publication (in this context the weekly 
circulation was not that of a national newspaper but amounted to 14000 
copies per week), the absence of a retraction or apology and the conduct of 
the defendant from the time when the libel was published down to the 
verdict. 
 
Aggravated damages  
 
[125] The plaintiff contended that certain features of the case aggravated the 
damages on the grounds set out in paragraph (10) of the amended statement 
of claim namely that the defendant: 
 

“(i)  has refused to apologise; 
 
(ii)  has published the said articles and allowed 

them to remain on its website knowing the 
contents and inferences of same to be false; 

 
(iii) published the said article in the knowledge 

that it would damage the person standing of 
plaintiff in her calling; 

 
(iv)  asserted the truth of the defamation contained 

therein; 
 
(v) prepared and produced the articles without 

making any attempt to verify the facts with the 
plaintiff or afford her any opportunity to 
comment on the proposed publication.” 

 
[126] The court in assessing damages is entitled to look at the whole conduct 
of the defendant from the time the libel was published down to the time it 
gives its verdict.  In Sutcliffe v Pressdram Ltd (1991) 1 Q.B. 153 at 184 Nourse 
LJ said: 
 

“The conduct of a defendant which may often be 
regarded as aggravating the injury to the plaintiff’s 
feelings, so as to support a claim for aggravated 
damages, includes a failure to make any or any 



 - 38 - 

sufficient apology and withdrawal; a repetition of the 
libel; conduct calculated to deter the claimant from 
proceeding; persistence, by way of a prolonged or 
hostile cross-examination of the claimant, or in turgid 
speeches to the jury; in a plea of justification which is 
bound to fail; the general conduct either or the 
preliminaries or of the trial itself in a manner 
calculated to attract wide publicity; and persecution 
of the plaintiff by other means.” 
 

[127] I do not consider that the defendant in this case comes into any of 
these categories which are not catered for in the compensatory award in any 
event save for the issue of failure to make a sufficient apology and 
withdrawal which I shall consider shortly. 
 
[128] The persistence of the plea of justification by the defendant was 
confined to the newspaper articles and even then relied on purely as a Chase 
3 content  by suggesting that there were grounds for investigation of the 
allegations.  Indeed had the articles merely printed a Chase 3 meaning, the 
outcome on justification might have been more uncertain from the plaintiff’s 
point of view.  The defendant did not seek to justify the meanings that I have 
held the articles bore and no attempt has been made to justify them.  In my 
view an unsuccessful plea of justification is only evidence for increased 
damages where it is completely unsupportable in the circumstances (see 
McGregor on Damages 18th Ed. Para. 39-046). 
 
[129] I do not consider that allowing these articles to be contained in the 
archive on the website was anything other than the normal procedures 
adopted by the newspaper.  The attempts to verify the story through the 
sources mentioned in paragraph 86 of this judgment   were sufficient in my 
view to take it outside any question of aggravated damages.  The failure to 
afford an opportunity to comment can in my view be dealt with adequately 
within the compensationary damages particularly since an opportunity was 
afforded to the plaintiff to be interviewed after the article was published (the 
offer being contained in the letter of response to her solicitor’s opening 
correspondence of February 2007) albeit that did not erase the damage done 
by failing to allow this opportunity to comment before the article was 
published. 
 
[130] The issue of failure to apologise has caused me greater difficulty.  
Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd  (1994) QB 670 is authority 
for the proposition that a refusal or failure to apologise is likely to increase 
the affront to the plaintiff although this will depend upon the facts of the 
particular case.  At page 683 Neill LJ said: 
 



 - 39 - 

“In our judgment the relevance of an apology 
depends on the facts of the case.  In Morgan’s 
case (1971) 1 W.L.R. 1239 the defence was that 
the words did not refer to the plaintiff and 
could not be understood to refer to him.  The 
absence of an apology was therefore explicable.  
In other cases, though the absence of an 
apology may be no proof of malice, it can 
increase the injury to the plaintiff’s feelings.” 
 

[131] Thus the failure to apologise may aggravate damages even though the 
defendant honestly believed that what he said was true.  In the present case, 
whilst I consider there was no malice on the part of this defendant and the 
editor genuinely felt he could rely upon his sources, I do consider that from 
the plaintiff’s perspective the failure to apologise has increased the injury to 
her feelings and therefore should be taken into account by me as a feature in 
the case which should aggravate the damages to some degree .The concession 
by the editor before me in evidence that having heard the plaintiff he now 
recognised that she had been telling the truth and had attempted 
unsuccessfully  through the Trust to  have the allegations rebutted does not 
deflect from the strength of this point.    
 
Mitigation 
 
[132] A number of matters may be taken into account as mitigating factors to 
reduce the damages which would otherwise be appropriate.  The main factors 
are in my view well set out in Duncan and Neill on Defamation 3rd Ed. at 
para. 23.17: 
 

“(a) Any apology tendered by the defendant. 
 
(b) The general bad reputation of the claimant. 
 
(c) Any directly relevant background facts. 
 
(d) Evidence relevant to some other issue in the 

case which is before the court. 
 
(e) The behaviour of the claimant towards the 

defendant and in the action. 
 
(f) Other facts negativing malice on the part of the 

defendant. 
 
(g) Sums received by the claimant in respect of 

similar publications.” 



 - 40 - 

 
[133] In this case the defendant properly gave notice of the matters relied on 
in mitigation of damages in an amended defence at paragraph 18 as follows: 
 

“18.1 In April 2000 Lucy Crawford was a patient in 
the Erne Hospital, Enniskillen when fluids were 
administered in a wrongful manner, causing her 
death – the cause of death being hyponatreamia. 
 
18.2 On 12 December 2003 the Attorney General 
pursuant to the provisions of Section 14 of the 
Coroner’s Act (Northern Ireland) 1959, directed HM 
Coroner for Greater Belfast to hold an inquest into the 
death of Lucy Crawford.  In February 2004 an inquest 
was held.   
 
18.3 In November 2004 the Department of Health, 
Social Services and Public Safety set up a public 
inquiry into the deaths of three children – Adam 
Strain, Lucy Crawford and Raychel Ferguson – all of 
whom died of hyponatreamia.  The inquiry was to 
have particular reference to three matters. 
 
18.1.1  The care and treatment of Adam Strain, Lucy 
Crawford and Raychel Ferguson, especially in 
relation to the management of fluid balance and the 
choice and administration of intravenous fluids in 
each case. 
 
18.1.2 The actions of the statutory authorities of other 
organisations and responsible individuals concerned 
in the procedures, investigations and events which 
followed the deaths of Adam Strain, Lucy Crawford 
and Raychel Ferguson. 
 
18.1.3 The communications with and explanations 
given to the respective families and others by the 
relevant authorities. 
 
18.4 The plaintiff was the Director of Corporate 
Affairs with the Sperrin Lakeland Trust, the body 
responsible for the management of the Erne Hospital, 
Enniskillen. 
 
18.5 In that role she was involved in procedures, 
investigations and events which followed the death of 



 - 41 - 

Lucy Crawford and in communications with and 
explanations given to the family of Lucy Crawford. 
 
18.6 In November 2004 the Police Service of 
Northern Ireland commenced an investigation into 
the death of Lucy Crawford which concluded in 
November 2006 with a decision by the Public 
Prosecution Service that there be no prosecution. 
 
18.7 In 2005 there were published reports 
criticising, inter alia, the provision of services at the 
Erne Hospital. 
 
18.8  In the same year a number of directors at the 
Sperrin Lakeland Trust resigned or retired from their 
post.” 
 

[134] The leading authority touching on the matters relied on by the 
defendant is Burstein v Times Newspapers Ltd (2001) 1 WLR 579.  I dealt 
with this matter in some detail in an unreported judgment O’Rawe v William 
Trimble Ltd GIL7896 which I handed down following an opposed application 
by the defendant to amend the defence to include these matters of mitigation.  
In that judgment I indicated that Burstein had introduced a new category of 
admissible evidence in mitigation of damages where there was evidence of 
particular facts which were directly relevant to the contextual background in 
which a defamatory publication came to be made. 
 
[135] During the course of my judgment I cited not only Burstein’s case but 
also the comments of Keene LJ in Turner v News Group Newspapers Limited 
(2006) EWCA Civ. 540 at paragraph 56 where he said: 
 

“The Court of Appeal in Burstein was concerned to 
avoid jurors having to assess damages while wearing 
blinkers.  If evidence is to qualify under the principles 
spelt out in Burstein, it has to be evidence which is so 
clearly relevant to the subject matter of the libel or to 
the claimant’s reputation or sensitivity in that part of 
his life that there would be a real risk of the jury 
assessing damages on a false basis if they were kept in 
ignorance of the facts to which the evidence relates.” 

 
In Turner’s case an award for defamatory allegations that the plaintiffs were 
sexual “swingers” was discounted by 40% for an apology and correction as 
well as for events connected with them.  

 



 - 42 - 

[136] In my view Mr Simpson is entitled to call in aid the particulars pleaded 
by him by way of mitigation as constituting particular facts directly relevant 
to the contextual background in which the defamatory publication came to be 
made and in particular to the plaintiff’s reputation in the sector of life to 
which it relates and the injury to her feelings (see Warren v Random House 
Group td [2008] EWCA Civ 834at [78]-[79]) . As my outline of the background 
to this case revealed, all of these matters pleaded by way of mitigation do set 
an important background context to the case including the involvement of the 
plaintiff as a member of management / Director of Corporate Services with 
the Trust and the police investigation into a cover up by management. The 
allegations of a trust cover up and the need for accountability of a public 
body were properly investigated by this newspaper over a period of time 
.The Crawford family plight deserved to be highlighted in the course of 
investigative journalism. I am satisfied that there was no express malice  in 
the allegations that were made .To fail to take this into account in the context 
of the newspaper articles would invite me to operate “in blinkers” in 
assessing the damages.  This background material is highly relevant to how 
the defamatory publication came to be made and sets a relevant context in 
which the plaintiff became caught up in the matter and the effect on her 
reputation . I add that  the behaviour of the defendant editor during the 
action and in particular his acceptance in the course of his evidence that the 
plaintiff had been affected by the article, was not involved in the cover up or 
police investigation and that she had given her evidence in a dignified 
manner are all matters relevant to mitigation .      
 
The award 
 
[137] There are various ways that a judge can arrive at an eventual figure in 
cases such as this.  I consider that as good an approach as any was that 
adopted by Eady J at first instance in Turner’s case.  There he assessed first 
what the award would have been in the absence of correction and apology 
and then applied a discount to take account of those and other factors.  The 
advantage of this approach is that it assists to make explicit the factors which 
I have taken into account. 
 
[138] In assessing the starting point, I have taken into account the damage to 
the plaintiff’s reputation, the injury to her feelings and the need for 
vindication  in being accused of being involved in a cover up and the 
suggestion that she had been the subject of a police investigation and 
reference to the Public Prosecution Service.  Obviously those allegations are 
of a less serious nature than if it had been alleged that she had been guilty of 
a criminal offence and indeed I must take into account the fact that the 
headline of the newspaper article concerned made it clear that no charges 
were forthcoming. She did have  a senior  and prominent managerial position 
in a Trust that was subjected to  much publicised  allegations of a cover up  
and police investigation surrounding the role of the Trust in  the death of 



 - 43 - 

Lucy Crawford for some time before the offending newspaper article 
appeared although of course it is impermissible for me to find that other 
publications to the same effect as the words complained of had already 
tarnished the plaintiff’s reputation(see Dingle v Associated Newspapers 1964 
AC 371 subject to s12 of the Defamation Act).   I do accept the injury to her 
feelings as outlined by her and I have no doubt that these were hurtful and 
distressing allegations for her to bear.  In that context the award must make 
clear that she is appropriately vindicated. Whilst this newspaper does not 
have the circulation of a national newspaper and I have found only one 
article to be defamatory, nonetheless it circulates widely in the very area 
where she and her family live and socialise and where most of those she 
meets and spends time with live. Taking into account those and the other 
factors that I have mentioned in paragraph  113 et seq of this judgment whist 
at the same time ensuring that the award is proportionate  , I consider that the 
appropriate bracket would have been in the range of £45,000/£55,000.   
 
[139] Turning to the failure to provide an apology, I am conscious that this 
was not through any malice on the part of the defendant newspaper but 
nonetheless I am sure that it did serve to aggravate her feelings of distress 
and concern.  That in itself would have pushed me towards the top end of the 
bracket that I have outlined.   
 
[140] I consider that there is mitigation in the circumstances of the 
contextual background to this matter as set out by the defendant.  The 
plaintiff was a member of the senior management in the Trust as Director of 
Corporate Services and there had been a police investigation into 
management in the Trust.  I consider that mitigation serves to reduce the 
award but less   than the 40% found appropriate in Turner’s case given the  
different circumstances of the mitigation .In my view a deduction of around 
20% is appropriate in this case to reflect the mitigation  .  
 
[141] In all the circumstances I have decided to award the plaintiff £44,000 
together with her costs. 

 
 


	Judgment: approved by the Court for handing down

